מה עושים בטירונות?

בקרוב תתגייסו ותגיעו אל התחנה הראשונה בצה"ל – הטירונות. זו ככל הנראה התחנה המלחיצה ביותר שבה חוסר הוודאות, החששות והפחדים מוציאים אתכם מדעתכם ולכן באנו לספר בדיוק מה עושים בטירונות, עם מה באמת תצטרכו להתמודד והאם השד באמת נורא כל כך, כמו שמספרים.

הקשב, המפקד: מה זו טירונות?

הטירונות היא תקופת חניכה קצרה יחסית (חודש עד שלושה חודשים) שמסתיימת בטקס השבעה שלאחריו נשלחים לתפקיד המיועד או להכשרה שלו.

זוהי תקופה מאתגרת שאותה חלק מהחיילים חווים בתור השלב הכי קשה בצבא, שבו מסתגלים בהדרגה לכל דרישות המסגרת כמו משמעת נוקשה, טוהר הנשק, מתן עזרה וטיפוח חוסן פיזי ומנטלי שיסייעו לכם בשירות.

כדי ללמד את כל אלה, הטירונות מועברת דרך הצפה של אתגרים והתמודדויות חדשות – חלקן בונות מיומנויות חשובות לשירות שלכם וחלקן "זורקות אתכם למים העמוקים" עם שגרה חדשה של מרות, סמכות וציות לפקודות. חשוב להצטייד כמו שצריך לקראת הגיוס, לכן אנחנו ממליצים לקרוא את המאמר על רשימת ציוד לצבא.

מה עושים בטירונות?

אז מה בדיוק עושים בטירונות? איך היא נראית? מתי מתעוררים בבוקר ומתי ישנים? האם לכל אורך הטירונות נצטרך לעמוד דום ולצעוד ב"שמאל ימין"? למרות שכל טירונות תהיה מעט שונה מאחרות, ננסה לצייר לה תמונה כללית שמסבירה את מהלך היום החדש שלכם:

שעת ההשכמה ותוכן הטירונות

בוקר טיפוסי בטירונות מתחיל בסביבות 5:00 בבוקר, לפעמים מוקדם יותר. תקבלו זמן התארגנות קצר (תלוי במפקדים ובסדר היום הנוכחי) ולאחריו תתבקשו לעמוד בח' מדוגמת לקבלת המפקד/ת. מכאן ולאורך כל היום תעברו סדרה של תרגילי משמעת, אימונים, שיחות, ביקורות דיגום (האם התגלחתם והדיסקית עליכם, למשל), שיעורי נשק והכנה לדברים שאתם עתידים לעבור בקרוב (כמו למשל שבוע שטח או מסע אלונקות).

הזמנים והאתגרים

לטירונות יש שלד עקרוני מבחינת זמנים, כך שבאותה השעה מידי יום כבר תעמדו בטור בכניסה לחדר האוכל (בדרך כלל בשעה מוקדמת ממה שאתם רגילים), תפגשו את המ"מ או המ"פ, תקבלו פחות או יותר את אותו זמן הפסקה וזמן פריסה ותגיעו לשעת הט"ש סביב אותה השעה.

כמובן שכל אלה מתערערים מידי פעם ובכוונה: מטווחי לילה שנמשכו עד שעה מאוחרת יביאו לזה שתישנו הלילה 3 שעות פחות. תורנות שנידבו אתכם אליה גרמה לכם לפספס את שעת הפריסה. וכדומה.

ערכי ברזל

לאורך כל הטירונות נשמרים עקרונות קפדניים כמו עמידה בזמנים, דיסטנס, היררכיה וכמובן אמינות – הערך העליון של כל טירונות באשר היא, שנאכף בכמה וכמה שיטות יצירתיות מאוד (תלוי בסגל ולפעמים אפילו במסורת של אותו בסיס) ומטיל עליכם עונשים אישיים וקולקטיביים כמו שעות ביציאה, ניקיון השירותים ואפילו סגירת שבת.

האם ככה זה עומד להיראות בשנתיים-שלוש הבאות?!

לא, חכו עם הפאניקה. זכרו שזהו רק שלב החניכה וזהו מצב חולף. בשירות עצמו אף אחד לא ישלח אתכם לפתוח שעונים ולענות ב"כן המפקד", גם לא יבקש מכם להסתדר בח' או בשלשות לפני שאוכלים. הטירונות היא רק הדלת לשירות הצבאי שלכם ומאחוריה עולם הרבה יותר רגוע מבחינה סמכותית ועם הרבה פחות איומים על השבת הקרובה בבית.

הכירו את סוגי הטירונות

טירונות 02

רובאי 02 מיועד לחיילים בתפקידים עורפיים ולתומכי לחימה מסוימים, שיזדקקו לקושי פיזי במינון יחסית נמוך בשירות שלהם. ההכשרה תכלול שדאות, קרב מגע ועזרה ראשונה בסיסיים, שימוש ותפעול מכשירי קשר, ירי ב-M-16 ושיעורי אב"כ.

טירונות 03

זוהי טירונות לוחמים ברמת הבסיס, אותה עוברים תומכי לחימה וחיילים כמו תותחנים, שריונרים ומכ"ים לעתיד. טירונות זו כוללת את כל התכנים מרובאי 02 יחד עם תרגולי לוחמת שטח הכוללים שימוש באמל"ח (למשל זריקת רימון או ירי במאג), יותר שדאות, יותר מסעות וכמובן תרגילי פרט-חוליה בהם תסתערו באש חיה על המטרה לבד ובצוות.

טירונות 05

מיועדת ללוחמי חי"ר, הנדסה קרבית ומגב ונחשבת למאתגרת מאוד. כאן הטירונות כבר מורכבת מחיילים שישרתו יחד ביחידה לאחר מכן, כך שהגיבוש בתקופה זו חשוב ביותר. הטירונות כוללת אימוני כושר בעצימות גבוהה, מסעות ארוכים, ניווטים, שטח, תרגולי ירי ולוט"ר – הכל בדרגה מתפתחת וקשה יותר לאורך הזמן ועם רמת משמעת גבוהה ביותר. 

ועוד שני סוגי טירונות נפוצים:

טירונות 07 – סוג של אימון מתקדם שאפשר להחשיב כ"השתלמות" אותה מבצעים לוחמי חי"ר וסיירות מיוחדות מיד עם סיום טירונות רובאי 05.

טירונות יחידה – טירונות ייחודית שממשיכה לאימון מתקדם ביחידות הסיירת המובחרות ובה סדרה של אתגרי קיצון מנטליים ופיזיים קשים ביותר.

להיות מוכנים לטירונות: זה אפשרי!

אז הטירונות לפניכם וזה הזמן לכמה טיפים שעושים סדר בחשיבה:

יש היררכיה ויש דיסטנס. כבדו אותם.  

מעל מפקד הכיתה שלכם יש מפקד. מעליו מפקד אחר ומעליו אחד נוסף וכן הלאה. אסור לכם לבטא את שמם או לפנות אליהם במצבים שונים ולחלקם אתם גם מתבקשים להצדיע. את הסולם הפיקודי המדויק כבר תכירו לתוך השבוע הראשון וזכרו שאין שום טעם לערער עליו בדרך של עקיפת סמכות או ניסיון "להתחכך" עם בעלי דרגים אחרים. ויחד עם זאת, זכרו שאלו אנשים בדיוק כמוכם, אולי גם כמעט שווים לכם בגיל, אז אל תתרגשו ותיקחו ללב. זה רק חלק מהמשחק.

שבוע הסליחות

השבוע הראשון הוא שבוע שבו חלק גדול מהעבירות שלכם נמחלות, בגלל שאתם עדיין מסתגלים. אבל כבר בסיום אותו שבוע תוזהרו שמכאן והלאה כל עבירת משמעת תישא בענישה. אז אם אתם כבר טועים, בין אם בלי כוונה ובין אם בניסיון "לבדוק" את המערכת, עשו את זה בשבוע הראשון.

תתנדבו לתורנויות

אין ספק שלצבוע מחדש את כל אבני השפה של פלוגה ד' נשמע כמו סיוט, אבל לא תאמינו כמה שקט ומנוחה יש בזמן הזה, בלי מפקד על הראש ובלי לחץ זמנים. לפעמים זה יהיה סתם חיתוך מלפפונים במזגן במטבח בזמן שכולם בתיזוזים. אז אם אתם רוצים קצת שקט וספייס, פשוט תרימו יד כששואלים.

מוכנים לטירונות?

היא מלחיצה, מסקרנת, מחדדת חושים ומעל הכל – שלב חובה בהפיכתכם לחיילים מן המניין. הטירונות היא הנקודה שבה אתם לומדים על הצבא מאפס, נפגשים עם אנשים, חוקים ומצבים חדשים, מטפחים חברויות וצוברים חוויות. ואם תיקחו אותה בכיף ובקלות, אנחנו מבטיחים שזה בדיוק כל מה שהיא תהיה עבורכם.

.

חיילת עם דיסקית

עיר הבה"דים

חיילים וחיילות ששירתו בצבא ההגנה לישראל לפני שעיר הבה"דים הוקמה – כנראה לא יבינו איך דבר כזה אפשרי: עיר הבהד"ים

לקריאה »
תפקידים בשירות לאומי

תפקידים בשירות לאומי

אם קיבלתם פטור מצה"ל ואתם מעוניינים לתרום לציבור ולהשתתף בעשיה לא פחות משמעותית, תוכלו להתנדב לשירות הלאומי. השירות מתאים לגברים

לקריאה »
נגישות