פרופיל צבאי: המדריך המלא לפרופיל הרפואי שלכם

הפרופיל הצבאי - מבוא

אם גם אתם מיועדים בקרוב לשירות צבאי ודאי שנתקלתם בביטויים כמו פרופיל צבאי, פרופיל קרבי, סעיף נפשי, פרופיל 64 ואחרים. כדאי מאוד שתדעו במה מדובר מאחר וזה יקבע איך יראו החיים שלכם בשנים הקרובות לפחות, ולעיתים אף העתיד. אנחנו מזמינים אתכם לקחת רגע ולקרוא את המידע המפורט, שיסייע לכם להבין טוב יותר את המושג פרופיל רפואי, מרכיביו ומשמעותו.

הפרופיל הצבאי הוא אוסף הנתונים הרפואיים שצה"ל אוסף על המיועדים לשירות הביטחון (מלש"ב) ומשוקללים יחד. הנתונים האלו נותנים תמונת מצב של בריאות גופנית ונפשית ולפיהם מציעים וממיינים את המיועדים לגיוס לשלל תפקידים. מהניסיון שלנו חשוב מאוד לסייע בהבאת נתונים אשר יהיו בהלימה עם שאיפותיכם וישקפו בצורה הטובה ביותר את מצבכם. כמובן שמעבר לפרופיל הרפואי ישנם פרמטרים נוספים שקובעים את התפקידים אליהם תוכלו להתקבל כמו מבחני צו ראשון שאליהם מומלץ להתכונן.
קיימת רשימה ארוכה של פרופילים צבאיים עליהם נרחיב בהמשך ולפיהם ניתן להיבחר לתפקידים שונים. למספרים אין משמעות כמותית, הם רק משמשים בתור שמות סמליים וסידוריים. הפרופיל הגבוהה ביותר שניתן לקבל הוא פרופיל 97 המעיד על מצב רפואי תקין המאפשר לשרת בכל היחידות- השדה והמובחרות. מתחת לפרופיל 64 לא ניתן לשרת כלוחמים ביחידות קרביות והפרופיל הנמוך ביותר הוא פרופיל 21 אשר מהווה פטור משירות צבאי.
כבר בצו הראשון נפגשים עם הוועדה הרפואית בה נקבע הפרופיל הרפואי. הוועדה הרפואית היא בעצם בדיקת רופא/ה (בהתאם למין המלש"ב) ושליחת בדיקות למעבדה. בהתאם לממצאים תקבע ההתאמה והכשירות הרפואית הגופנית והנפשית לתפקידים שונים בצבא. כך למשל פלטפוס, משקל, קשיי נשימה או עקמת, הן שיכריעו אם ניתן לשרת כקרבי, כתומך לחימה או ביחידות העורפיות. ההחלטה נעשית גם בהתאם לשאיפות שלך, לכן כדאי לציין בעת הבדיקות מה התפקיד הנחשק עבורך ולהראות מוטיבציה לגביו. בהמשך נפרט לגבי הקשר בין בעיות רפואיות לפרופילים השונים.  מלבד הבדיקה בוועדה נסמכים על מידע שברשותך ויש להביא את מסמך הבדיקה שמגיע בדואר אותו ממלאים ביחד עם רופא המשפחה. כמו כן יש לצרף עדויות אם קיימות בעיות מיוחדות על ידי מסמך חתום בידי רופאים מומחים. בכל מקרה לא כדאי לשקר לגבי המצב הרפואי שכן סביר שהדבר יתגלה והעונש על כך הוא מאסר. חשוב לדעת שבמקרים מסוימים מקבלים הפנייה לבדיקות נוספות בהתאם לממצאי הוועדה הרפואית. בכל מקרה לא כדאי לשקר לגבי המצב הרפואי, מה גם שסביר שזה יתגלה והעונש הצפוי לכך הוא מאסר המידע לגבי האופן המדויק בו נקבע הפרופיל בוועדה לא ידוע עד הסוף מאחר וההנחיות נשמרות בקפידה ומתעדכנות באופן שוטף. כך למשל, אדם שבעבר עבר ניתוח לייזר בעיניים לא היה יכול לשרת כטייס, וכיום הוא עשוי להימצא כשיר מאחר ולאורך השנים הניתוחים הללו הוכיחו עצמם כיעילים. אנחנו דואגים להיות מעודכנים ביותר כך שנוכל לסייע לך להתכונן.
הפרופיל הרפואי נקבע על פי מדדים הרפואיים, אך לא כל מגבלה רפואית תוביל להורדה בפרופיל. כל בעיה רפואית מוגדרת כסעיף בספר הפרופילים ומוגדרת על סולם הקובע את רמת החומרה של האבחנה הרפואית; מרמה 1 עד לרמה הגבוהה 7. ישנן מגבלות קלות שיחשבו כסעיף ליקוי אשר יוביל להקלה, זמנית או קבועה, ויאפשרו להתקבל לתפקיד צבאי מסוים על אף המגבלה הרפואית. כך למשל פרופיל 97 עם סעיפי ליקוי יאפשרו שירות ביחידות מובחרות אך יפסלו חלק מהתפקידים. תוכלו ללמוד יותר על השפעת סעיפי הליקוי בהמשך במדריך הפרופילים שלנו ובחלק העוסק בפרופיל צבאי וסעיפי ליקוי.
הפרופיל הצבאי עשוי להשתנות באופן זמני או קבוע, בהתאם לנסיבות הרפואיות המשתנות. הורדת פרופיל לציון נמוך יותר יכולה להיקבע על ידי רופא היחידה למשל בשל פציעה, ותקבע הורדת פרופיל זמנית. אך אם מדובר בפגיעה לטווח ארוך נדרשים לעמוד מול וועדה רפואית.  כדי להעלות פרופיל יש להתעקש לעבור וועדה רפואית מחודשת ולהראות מוטיבציה גבוהה לאורך כל הדרך. כך שאם הנתונים הרפואיים כוללים בעיות שוליות והחלום שלך הוא להגיע ליחידה מסוימת– לא צריך לוותר. תוך חודש מקביעת הפרופיל ניתן לערער ולהגיש מסמכים רלוונטיים ואם הערעור מתקבל נגשים לוועדה רפואית חוזרת. אם רוצים לשנות את הפרופיל במהלך השירות הצבאי, ניתן לפנות למפקד ולרופא היחידה ולהתחיל בתהליך של וועדה רפואית.
פטור רפואי ניתן בגין מחלות כרוניות חמורות, אשר אינן מאפשרות גיוס כמו בעיות לב, או כאבי גב חמורים. אם המצב אותר לאחר הגיוס רופא היחידה או רופא מומחה יפנו לוועדה רפואית ויקיימו בדיקות מקיפות על ידי מומחים ובסיומם יתקבל פטור משירות צבאי. אם המצב קבוע יקבע פרופיל רפואי 21, אם מדובר במצב רפואי זמני יקבע פרופיל 24 זמני ויתקבל פטור לשלושה עד שישה חודשים. תוכלו לקרוא יותר במדריך הפרופילים בהמשך.

מדריך פרופילים צבאיים

כעת כשאתם מבינים מהו הפרופיל הצבאי וממה הוא מושפע ומורכב, נפרט את הפרופילים הקיימים כיום. חשוב לדעת שהם מתעדכנים מעת לעת ולכן כדאי לעקוב באתר מיט"ב או באתר זה.
  • פרופיל 97: מעיד על מצב רפואי תקין ביותר המתאים לשירות קרבי במגוון רחב של תפקידים קרביים וביחידות נבחרות. יתכנו בעיות רפואיות קלות אשר ילוו את הפרופיל בסעיפי ליקוי אשר יגבילו את האפשרות לשרת בתפקידים מסוימים, כתלות בסוג הסעיף או הליקוי ורמת חומרתו. כך למשל, בעיית ראיה קלה המצריכה משקפיים במספר נמוך, תאפשר שירות ביחידות קרביות אך לא ביחידות כמו סיירת מטכ"ל או טייס.

פרופיל 82

הבעיה הרפואית הקיימת היא קלה, כמו למשל עיוורון צבעים, ולכן כן מתאפשר שירות קרבי ביחידות השדה וחיל הרגלים (חי"ר), אך לא ביחידות הנבחרות יותר.

פרופיל 77

פרופיל הנקבע עבור בעיות רפואיות קלות עד בינוניות כגון הזעת יתר, אלרגיות או נזלת כרונית. ניתן לשרת בתפקידים מסוימים הדורשים הכשרה של רובאי 04 כמו במודיעין שדה או חיל הנדסה.

פרופיל 72

קיימת בעיה רפואית בינונית כמו אסטמה קלה או בעיות בברכיים. הסעיף הרפואי לא מאפשר שירות בחי"ר אבל מאפשרת שירות קרבי ביחידות לוחמה אחרות כמו תותחנים, הנדסה, שריון ונ"מ.

פרופיל 65

פרופיל הנקבע בעת השירות הצבאי מאחר ומדובר במצב רפואי שנגרם בשירות עצמו.

פרופיל 64

מפרופיל זה ואילך מדובר בפרופיל שאינו מאפשר שירות ביחידות לוחמה קרביות בשל בעיות רפואיות חמורות. בהתאם לסעיפי הליקוי מתאפשר שירות בתפקידי עורף ותומכי לחימה, בתחום המודיעין והתקשוב, כמפקד כיתה (מ"כ) או מאבחן ביטחוני מבצעי בגדודי המעברים.

פרופיל 45

הבעיה הרפואית קובעת סעיפי ליקוי ברמה המחייבת פטורים רבים ולא מאפשרת שירות קרבי או תומך לחימה או השתתפות בקורסים בהם נדרשים יכולות פיזיות. יתאפשר שירות משמעותי ביחידות העורף אשר לא נדרשת עבורם יכולת פיזית. כך למשל נשאי HIV שבעבר לא יכלו להשתלב בשירות צבאי כיום מתגייסים תחת סעיף זה.

פרופיל 35

הבעיה הרפואית וסעיפי הליקוי חמוריים ואינם מאפשרים שירות ביחידות הקרביות, אך מאפשרות שירות בתפקידי העורף. פרופיל זה מותאם לחולי סוכרת, כבדי שמיעה וחולי אפילפסיה אשר בעבר לא יכלו להתגייס וכיום מתאפשר הגיוס לצד המגבלות הנדרשות לשמירה על בריאותם.

פרופיל 30

מיועד למי שלא יכולים להתגייס ונקבע עבורם פרופיל 21. לאחר קבלת הפטור ניתן להגיש בקשה להתנדב, ולהתגייס תחת הגבלות במידה ותמצא כשירות. תפקידי ההתנדבות מגוונים כמו הוראה והדרכה, מודיעין, מקצועות מחשוב, דוברות ומשאבי אנוש.

פרופיל 24

פרופיל הנקבע בעקבות מצב רפואי זמני כמו ניתוח או פציעה, ברמה שאינה מאפשרת כלל את השירות הצבאי ומשחרר את החייל או המועמד לגיוס באופן זמני. משך התקופה נקבע על ידי הרופא עד לבחינה מחודשת של המצב הרפואי וקביעת פרופיל חדש.

פרופיל 21

המצב הבריאותי, הפיזי או הנפשי, אינו מאפשר כלל את הגיוס או השירות באופן קבוע ופרושו שחרור מהשירות לצמיתות, אלא אם בוחרים לבקש להתנדב. לעיתים רחוקות נקבע פרופיל זה עבור אי כשירות בשל סיבות אידיאולוגיות. אמנם נרשם כי סיבת השחרור היא פרופיל 21 אך המידע לגבי סיבת השחרור מוגן בחיסיון הרפואי.

פרופיל צבאי סעיפי ליקוי

הפרופיל הצבאי נקבע לפי המצב הרפואי אשר הוצהר ונבדק בוועדה הרפואית ועל ידי רופאים מומחים במידת הצורך. לכל בעיה רפואית יש סעיף נפרד בספר הפרופילים ולפי רמת החומרה קובעים את עד כמה הליקוי ישפיע על שיבוץ לתפקיד כזה או אחר. אנו נרחיב כאן לגבי המצבים השכיחים ביותר לגביהם אנו נשאלים רבות, אך מכירים גם מצבים רפואיים אחרים לגביהם נשמח לייעץ.

פרופיל צבאי – משקל עודף ותת משקל

כחלק מקביעת המצב הבריאותי-גופני לצורך קביעת הפרופיל בודקים את משקל הגוף. כיום לא מתייחסים רק למשקל עצמו, אלא ליחס בין גובה למשקל לפי טבלת BMI. שיטה זו מאפשרת לגייס רבים שבעבר נמנע מהם ובנוסף להציע מעקב רפואי טוב יותר ולהתאים מסלול לכל אחד ואחת- הן מבחינת שיבוץ לתפקיד והן המשקל של הציוד, כמו נשק, אותו תישאו על גופכם. התאמה הקשורה למשקל תסייע למנוע בעיות בריאותיות העלולות להוביל לנשירה בהמשך השירות. כך למשל, מי שבעבר התגייס ליחידות קרביות עם עודף משקל בפרופיל 97 ולעיתים נשר בעקבות כך, כיום יקבל פרופיל 72 המאפשר שירות קרבי בחלק מהיחידות. כדאי גם לדעת שאם ניתן פרופיל 24 בשל עודף משקל, אפשר לבצע ניתוח לקיצור קיבה אשר ידחה את הגיוס בחצי שנה.

פרופיל צבאי - משקפיים ובעיות ראיה

בתפקידים צבאיים שונים נדרשת יכולת ראיה בהיקף שונה. למשל לטייס נדרשת יכולת ראיה של 6/6, אבל אפשר להיות עם פרופיל 97 וסעיף ליקוי של ראיה אם המספר במשקפיים הוא עד 7. סעיף זה יאפשר לשרת בתפקידים רבים ואפילו להיות צלף אם המספר לא גבוה מאוד, אך לא ניתן יהיה לשרת למשל בשייטת. אם המספר במשקפיים גבוה יותר, מדובר כבר בהורדה לפרופיל 72. כלומר, אי אפשר לשרת בתפקידים קרביים בכל היחידות, אלא בחיילות כמו התותחנים. צילינדר משפיע אם הוא מאוד גבוהה או ביחידות מסוימות. כך גם לגבי עיוורון צבעים. כדי להתגבר על לקות הראייה ניתן לקיים ניתוח הסרת משקפיים בלייזר. מלבד הנוחות היומיומית מדובר באפשרות של ממש להעלות את הפרופיל הצבאי אם הבדיקה לאחר מספר חודשים מהניתוח תקינה.

פרופיל צבאי - סעיף נפשי

הפרופיל הרפואי נקבע על פי המצב הגופני וגם על פי המצב הנפשי, כך שכפי שקיימים בספר הפרופילים סעיפים רפואיים פיזיים קיימים גם סעיפים רפואיים נפשיים עבור בעיות כמו דיכאון כרוני, חרדה, שימוש בסמים מתח נפשי, קשיי הסתגלות ומצבים פסיכוטיים. כמו כל בעיה רפואית אחרת, הסעיף קובע מה סוג ההפרעה או המצב הנפשי הקיים ורמת החומרה או הפגיעה התפקודית הקיימת או העלולה להופיע במסגרת שירות צבאי. הפרופיל הנפשי נקבע על ידי קצין בריאות הנפש (קב"ן) המסתייע לרוב בחוות דעת פסיכיאטרית פרטית או של פסיכולוג. לפעמים הוועדה הרפואית בעצמה קובעת את הפרופיל הנפשי. בהתאם לסעיפים ניתן לקבל הקלות בעת השירות עצמו או פטור משירות צבאי לפי פרופיל 21- כך או כך המידע מוגן בחיסיון הרפואי.
סטודנטית בעתודה אקדמית

עתודה אקדמית

אם אתם רוצים ללמוד ולטפח קריירה כבר עכשיו, להשתמש בידע והכישורים שצברתם כדי להשפיע, להוביל ולשרת בתפקיד עם תנאים מצוינים

לקריאה »
מגן סייבר

מגן סייבר

אם בעבר התמקד הצבא בלוחמה ביבשה, באוויר ובים, כיום מתגברת הפעילות בזירה רביעית וחדשה – המרחב הקיברנטי. כאן תמצאו את

לקריאה »
נגישות