מכינה קדם צבאית

מכינה קדם צבאית מהווה מסגרת חינוכית למלש"בים ויוצאי צבא וכשמה כן היא: מכינה את המשתתפים בה לשירות הצבאי ולחיים שאחריו. המכינה מתרחשת בתנאי פנימייה ובה לומדים מגוון תחומים כמו אקטואליה, כלכלה, מורשת קרב ועוד. זהו מקום אידיאלי לטפח בו תכונות וכישורים מעולמות היוזמה, הערבות ההדדית, ההשכלה והמנהיגות ולהתפתח לאין שיעור מבחינה אישית. 

מה חשוב לדעת על מכינה צבאית?

המכינה הצבאית מתרחשת במשך 10 חודשים רצופים מספטמבר ועד יוני (לפני הגיוס) ומשלבת בין עשייה קהילתית, קבוצתית ולימודים באופן שתורם לעיצוב הזהות האישית דרך חשיפה לתכנים רבים. להלן שלושת האלמנטים העיקריים בהם תתמקד כל מכינה:

עשייה קהילתית – רוב המכינות משלבות פעילות לקידום אוכלוסיות מוחלשות וצמצום הפערים דרך חוגים, שיעורים, חונכות אישית וכו'.

עשייה קבוצתית ואישית – חלק גדול מהתכנים, שגרת היום והפעילויות נבחרים על ידי הקבוצה או בתהליך קבלת החלטות עצמי. תכנים אלה נוגעים לשיעורים (ולעיתים אפילו לבחירת המרצים), טיולים, הרצאות, פעילויות ספורטיביות והכנה לכושר קרבי, שיעורי שטח ועוד.

לימודי המכינה – הלימודים מתמקדים בהעשרה והרחבת אופקים, מתוכם כל אחד יוכל לטפח ולעצב את תפיסות חייו האישיות. כל התכנים מועברים כסדנאות או שיחות בסוגיות רבות כמו פסיכולוגיה, סוגיות בחברה הישראלית, ציונות, יהדות ועוד.

כמה זה עולה?

תעריפי המכינות תלויים בהוצאות המחייה ולעתים גם בסוג המכינה והאופי הספציפי שלה. בכלליות, רוב המכינות נעות בסכום שבין 10,000-14,000 ₪ (כלומר 1000-1,400 ₪ לחודש), כאשר מכינות ספציפיות יעלו רק כמה מאות שקלים בחודש (למשל מכינת גל) וקומץ מהן בתשלום סמלי בלבד (כמו מכינת מגדלור ומכינת רבין).

גם אם הסכום מרתיע אתכם, אין סיבה לחשוש: מצבכם הכלכלי לא קובע את קבלתכם למכינה וכל מקום מציע פתרונות אפשריים לרבות מלגות.

אז איך נרשמים?

ההרשמה מתבצעת לאורך שנת הלימודים בכיתה י"ב, בין החודשים ספטמבר ועד מרץ. יש להיכנס לאתר מועצת המכינות הקדם צבאיות ולמלא את טופס ההרשמה שבתוכו, בו תתבקשו לציין לאיזו מכינה אתם מבקשים להשתבץ (ניתן להגיש מועמדות לכמה מהמכינות במקביל).

באתר תוכלו גם לבדוק את השיבוץ – אם לא שובצתם למקום משביע רצון מבחינתכם, ניתן לבקש להעביר את הפרטים למכינות נוספות. לאחר ההרשמה תתבקשו לחתום על טופס דחיית שירות ולעבור תהליך מיון קצר הכולל ראיון אישי.

שימו לב: ההרשמה למכינות התורניות מתרחשת ישירות מול כל מכינה ולא דרך האתר.

ועוד טיפ שכדאי להכיר: רוב המכינות מקיימות יום פתוח שאפשר להגיע אליו, לשאול שאלות ולקבל אנשי קשר רלוונטיים לשוחח עמם לגבי המכינה עצמה. אם יש מכינה ספציפית שמעניינת אתכם, כמובן שאפשר לשוחח עמה ישירות בכל שלב.

אילו סוגי מכינות קיימים?

יש מספר יחסית גדול של סוגי מכינות, כל אחת בעלת מאפיינים אחרים: מכינות חילוניות ודתיות או מעורבות, מכינות לבנים ולבנות או מעורבות, מכינות בכפרים ייעודיים או לפרקי זמן משתנים.

מכינה קדם צבאית חצי שנתית

מכינה חצי שנתית קצרה ב-3 חודשים מהמכינה "המלאה" בת 10 החודשים, כך שהיא תתאים מאוד למי שקיבלו תאריך גיוס יחסית רחוק ואינם מעוניינים לדחות אותו, או שרוצים לקצר את זמן המכינה כדי לשלב עד לגיוס תכנים או עיסוקים נוספים.

באופן כללי חשוב שתדעו שמכינה חצי שנתית נתפסת פחות איכותית ברמת ההון האנושי שמגיע אליה, משום שמכינות אלה קולטות אליהן את מי שלא התקבלו למכינות שנתיות או חניכים שמעוניינים להעביר את הזמן עד לגיוס ללא דח"ש. ולמרות הסטיגמה, יש מכינות חצי שנתיות מצוינות ומומלצות מאוד כמו דרך ארץ, מכינת ארז, מכינת רעות ועוד.

מכינה קדם צבאית חילונית

המכינה החילונית מיועדת מטבעה למלש"בים חילוניים ומתקיימת במתכונת מלאה של 10 חודשים, אם כי החניכים המצטיינים יוכלו להאריך את שהותם במכינה גם מעבר לכך, לשנה נוספת (שנה ב'). במכינות אלה התוכן מגוון ורחב והן פרושות בכל המדינה, כמו למשל מכינת הירושלמית, בארי בבית ברל, העמ"ק בכפר רופין, מכינת יפתח בקיבוץ רביד ועוד.

מכינה קדם צבאית לבנות

מכינה צבאית לבנות משמשת כבית מדרש דתי-לאומי שמכין את החניכות לשירותן הצבאי הצפוי, עם דגש על מגוון כלים לבניית האישיות, הרוחניות והערכים. שתי המכינות התורניות הבולטות כיום לבנות הן מכינת לפידות-אמונה ומכינת צהלי.

מכינה קדם צבאית דתית

המכינה הצבאית הדתית החלה את דרכה כרעיון קטן שהלך והתעצם עם השנים, עד שהפכו מכינות אלה לבולטות ומבוקשות במיוחד, אליהן מבקשים להגיע גם חניכים שלא מגיעים מרקע דתי. מכינות אלה מתמקדות באתגרים מנטליים ופיזיים כהכנה לגיוס קרבי ולסיירות מובחרות, אך כיום גם בהתנדבויות, לימוד תורה מסורתי ואהבת הארץ. מבין המכינות הרבות ניתן למנות את מכינת אבנר, מכינת חוסן, עז שלמה, שובו אחים וקשת יהודה.

אילו מכינות קדם צבאיות מומלצות?

36 מכינות שונות פועלות כיום ברחבי הארץ, חלקן חילוניות, אחרות דתיות וכמחציתן מעורבות (בנים ובנות יחד). אז מיהן המכינות המומלצות ביותר?

מכינת תבור (מעורבת)

תבור מופעלת בשתי שלוחות: רמת השופט ובנוף גליל ומתמקדת בערכי אהבת הארץ, מצוינות ושמחה, כתשתית לחיי קהילה ענפים ומעורבים יותר ולפיתוח אישי משמעותי. המכינה מתמקדת בחשיפת היכולות האישיות בעזרת אתגרים שונים ובהכנה מטיבה לשירות הצבאי.

מכינת גל – אחריי (מעורבת, חצי שנתית)

תנועת אחריי הידועה מפעילה 5 מכינות, אחת מהן היא מכינת גל הפועלת בעכו, בקריות ובחיפה, בה העצמאות של המכיניסטים כמעט מוחלטת, תוך שהם מתגוררים בשיתוף, מובילים פרויקטים קהילתיים וכמובן מדריכים בקבוצות של אחריי. המכינה מציעה תוכנית לשנה ב' לפרק זמן של חצי שנה נוספת.

אשר רוח בו (מכינה חצי שנתית)

המכינה שממוקמת במצפה רמון נחשבת לאחת המאתגרות ביותר ומיועדת לנערים בסיכון שמעוניינים בשינוי מסלול חייהם בתהליך משמעותי ונוקשה, שכולל עמידה בשלל אתגרים פיזיים ומנטליים תוך כדי בניית הרגלים חדשים והשתייכות למסגרת קבוצתית. תכני המכינה מועברים בצורה אינטנסיבית, מתוך כוונה שהתהליך יביא לשינוי בערכים, הרגלי החיים והעתיד של כל אחד.  

מכינת ארזי הלבנון (מכינה דתית)

המכינה הממוקמת ביפו הוקמה לאחר האינתיפאדה השנייה לבקשת משרד ראש הממשלה ומשלבת בין הכנה למסגרת הצבאית לבניית קומה רוחנית ודתית. רוב המרצים במכינה הם בוגריה, חלקם הגדול קצינים וחיילים שמטפחים קשר אישי קרוב עם החניכים. למכינה יש אפשרות לשנה ב'.

מכינת צהלי (מכינה קדם צבאית לבנות)

המסגרת של צהלי מאפשרת לבנות דתיות להתמודד עם רצף האתגרים שעומד בפניהן בתוך המסגרת הצבאית ולגבש עוד לפניה את זהותן היהודית, הפנימית והאזרחית. במכינה חל תהליך לימוד מעמיק שסופו בפענוח הזהות העצמית ובעמידה באתגרים שונים, כולל מעבר של גדנ"ע צבאי ושיפור רמת הכושר הגופני.

אז איך לבחור מכינה קדם צבאית?

כל אחד ואחת מאיתנו מורכבים ממאפיינים שונים, מגיעים מרקע והרגלים אחרים ופועלים לפי דפוסים משלנו. ולכן עוד הרבה לפני התלבטות בנוגע למכינה עצמה, חשובה הכנות האישית שתסייע לכם להחליט לאיזו מסגרת הייתם מעוניינים להשתייך: האם מכינה דתית או חילונית? מכינה לבנות או לבנים בלבד? האם מכינה שתשלב בין אמונה וסיבולת? האם מכינה מעורבת לבנים ולבנות יחד?

כעת מומלץ להתלבט לגבי מיקום המכינה ולברר עד כמה היא מרוחקת מאזור המגורים שלכם, איך נראים המגורים בתוכה וכיצד מנוהלת בה שגרת היום. בנקודה הזו כדאי לתאם ביקור פיזי במכינה אם יש כזו אפשרות, להתרשם ממה שאתם רואים ולברר האם אתם מתחברים למקום והדמויות שבו.

גם אם נדמה לכם שמצאתם את המכינה המושלמת, גבשו דעתכם בנוגע ל-2-3 מקומות אפשריים. כך במקרה שלאחת מהן לא יהיה מקום, תמיד תוכלו להירשם גם לאחת נוספת מבלי להיאחז בגישת "הכל או כלום".

כל אחת מהמכינות הללו צריכה להיבדק על ידכם כעת בקפדנות: נסו להבין מה לומדים באותה המכינה, איך מתרחשת ההכנה שלה לצבא, מהי שגרת היום ובמה מתמקדים, מיהם המרצים והמדריכים באותה המכינה, מה מספרים עליה הבוגרים מהשנים האחרונות ועוד.

בטוחים בבחירה שלכם? מעולה. זה הזמן להגיש את מועמדותכם ולהתכונן לתקופה עוצמתית, מאתגרת ומספקת שתישאר איתכם כחוויה לכל החיים.

מכינה קדם צבאית – המפתח לחיים בוגרים, עשירים ואיכותיים

שנת המכינה היא תקופה של מבחן, הטלת ספק, תעצומות נפש ולבטים. היא שלב של חיפוש, שאילת שאלות, התנסות וחקירה. פרק זמן של טיפוח המודעות החברתית וגיבוש הזהות, של נקיטה בפעולה ויוזמה ויצירת דפוסים שיסייעו לכונן כאן מציאות ישראלית טובה ויציבה יותר.

לכל אחד מכם הכוח לבחור איך יראה עתידו ולעצב אותו – זה הזמן לשקול את השתתפותכם במכינה קדם צבאית ולשייף את הכוח הזה בעזרתה עד כמה שניתן.

שאלות נפוצות:

מכינה צבאית היא מסגרת חינוכית וחברתית לפני הגיוס, שתכליתה להכין את המלש"בים לשירותם הצבאי בצה"ל ולספק להם במקביל כלים לטיפוח תובנות, דפוסי חיים וראיית עולם שמתאימים להם.

רוב המכינות עולות בין 10,000-14,000 ₪ לכל התקופה, מקצתן כרוכות בתשלום סמלי או מסובסד ובכולן ניתן להשתלב גם על בסיס מלגות.

המכינה איננה פנימייה צבאית: בעוד שהפנימייה הצבאית מתקיימת כמסגרת צבאית לכל דבר ועניין, המכינה מהווה מסגרת אזרחית חופשית ועצמאית יותר.

לא. שנת המכינה שלכם תדחה את הגיוס והיא איננה נספרת כתקופת זמן בגיוס החובה.

המכינה מפתחת את היכולות האישיות, הבינאישיות, הפיזיות והמנטליות, באופן שמשפר את החוויה הצבאית ומסייע רבות להתמודדות עם המסגרת ואתגריה. חלק גדול מהמכינות משלבות כושר צבאי בעצימות גבוהה כחלק מרכזי מהתוכן ובכך ממקסמות את הסיכוי לשילוב טוב יותר בתפקידים קרביים.

36 מכינות מכל רחבי הארץ פותחות את שעריהן בפני בנים ובנות, חילונים וחילוניות, דתיים ודתיות. חלק מהמכינות נערכות במתכונת משולבת (בנים ובנות יחד), אחרות נפרדות, חלקן חילוניות או משולבות וחלקן תורניות. לכל אחת מאפיינים שונים המייחדים אותה ותוכלו להרחיב עליהם בכתבה.  

כסף ישראלי

משכורת צבאית

בקרוב אתם עומדים להתגייס לצה"ל? אם שמעתם את המושג "משכורת צבאית" ואתם מפנטזים על כל מה שתעשו עם הכסף שתרוויחו

לקריאה »
נגישות