גלי צהל

מיונים לגלי צה"ל

10% הנחה בהקלדת קוד הקופון tzav

אם אתם לא ממש בטוחים מה תרצו לעשות בצבא, אבל בטוחים לחלוטין שלא תרצו שיהיה משעמם – ייתכן שגלי צה"ל הוא המקום המתאים לכם. אם עולמות התוכן והתקשורת מרתקים אתכם, קריינות, ראיונות עיתונאיים או עריכת מוזיקה מרטיטים לכם את הלב או שכבר צברתם ניסיון בהכנת סרטונים לדיגיטל או בשידורי פודקאסט, שווה לכם לבדוק האם תוכלו לצלוח את המיונים לגלי צה"ל.

במאמר הזה מחכה לכם כל מה שצריך לדעת על המיונים – תנאי קבלה לגלי צה"ל, תפקידים אפשריים בגל"צ, סוגי הראיונות, השאלונים וגם איך בדיוק מתכוננים.

בהקלדת קוד קופון tzav תקבלו 10% הנחה על הקורס!

נעים להכיר: גלי צה"ל

גלי צה"ל (גל"צ) היא תחנת הרדיו הצבאית, הפועלת בפריסה ארצית. התחנה משדרת מהדורות חדשות ותוכניות בנושאים שונים כמו אקטואליה, מוזיקה, ביטחון, פוליטיקה ועוד. היחידה מאגדת בתוכה מגוון גדול של תפקידים, אותם איישו לאורך כל התקופות כמה מאנשי המפתח הידועים ביותר בתעשיית התקשורת ברדיו והטלוויזיה.

השירות עצמו נחשב ליוצא דופן בנוף הצבאי, מעניין, מגוון ומרתק. יש בתוכו גם אפשרויות לפיתוח מקצועי ולקידום בתוך היחידה, למשל לתפקידי עריכה או ריכוז המערכת וגם לתפקידי פיקוד וקצונה. שירות בגל"צ פותח דלת משמעותית מאוד אל עולם התקשורת והתעשייה סביבו, כך שאם חלומכם הוא להגיש יום אחד מהדורת חדשות, ליצור תחקירים, לערוך מוזיקה באמצעי התקשורת, להפיק, לביים ועוד – הסיכוי שתצליחו להגשים את חלומכם יעלה פי כמה וכמה בזכות השירות בגל"צ.

תפקידים מעניינים בגל"צ

כאמור, בגל"צ אפשר למצוא שפע תפקידים מריכוז דיווחי התנועה ועד לקריינות מהדורת החדשות. הנה כמה מהתפקידים הפופולריים ביותר ביחידה:

עורך מוסיקלי – קובע את "סדר היום המוזיקלי" בהתאם לכללי התחנה ולמהות התוכנית המשודרת. העורך נדרש להתעדכן בשוטף במוזיקה חדשה בארץ ובחו"ל, להשתתף בישיבת פלייליסט הכוללת האזנה לעשרות שירים חדשים בכל שבוע, לערוך מראש את המוזיקה ולשלב אותה בצורה מתאימה.

עיתונאי צבאי – מסקר את פעילות צה"ל ביחידות השונות תוך כדי יציאה לשטח, השתתפות בפעילויות מיוחדות ובתרגילים, ראיונות עם קצינים, נגדים וחיילים וכתיבה שוטפת ומקצועית של כתבות.

שדרן וקריין צבאי – תפקידו להגיש את התוכניות ומהדורות החדשות תוך שימוש בכללי שפה והטעמה מקצועיים.

מיונים לגלי צה"ל

גם אם תחנת הרדיו הצבאית אינה מקום שדורש פיזיות נהדרת או חשיבה אסטרטגית ממולחת, תהליך המיונים לגלי צה"ל בכל זאת אינו מתאים לכל המלש"בים. התהליך דורש ידע כללי נרחב, ידיעת הארץ, המסורת והתרבות, בחינות שנועדו לקבוע את מידת האתיקה, ראיונות קול, סימולציות, הבנה במוזיקה, כושר ביטוי מוצלח, מיומנויות אלתור עברית ברמה גבוהה ועוד.

תנאי קבלה

תנאי הסף לקבלת מיונים לגלי צה"ל הם:

  • דפ"ר 70 ומעלה
  • קב"א 25+ לבנות, קב"א 54+ לבנים
  • פרופיל 64 ומטה לבנים
  • ציוני יום המא"ה (לבנות): 2 ומעלה בניהול וארגון, 3 ומעלה בעיבוד מידע.
  • דירוג במיקום גבוה את התפקיד עיתונאי צבאי בשאלון ההעדפות (שכן כל תפקידי גל"צ נמצאים תחת תפקיד זה). ניתן גם לפנות למיטב ולבקש מיון לגל"צ אם אתם חוששים שיפספסו אתכם.

נתונים אלה יעבירו אתכם למיונים לאשכול הווי ותקשורת, במסגרתם תיבחנו בשלושה שלבים, לרבות שאלונים, ראיונות אישיים וקורס תקשורת צבאית מסנן, שמי שיעברו אותו בהצלחה יתמיינו לתפקידים השונים ביחידה. הסיווג לתפקידים נקבע בהתאם למיומנויות והכישורים שהפגין כל חייל בקורס, רצון אישי ומעל לכל צרכי התחנה.

מתחילים במיונים!

המיונים לגלי צה"ל נפתחים בשלב ראשוני המשותף לגלי צה"ל ולדובר צה"ל, במסגרתו יינתן הסבר מקדים ולאחריו שאלון ידע כללי עליו יש לענות במלואו. שאלון זה מכיל שאלות אמריקאיות ולאחר מכן שאלות פתוחות רבות במגוון עצום של נושאים: אקטואליה, ידיעת הארץ, מוזיקה, עולם הבידור, תרבות, גיאוגרפיית הארץ ועוד. השאלות אינן קלות ובהחלט דורשות ידע מקדים נרחב, כך שצריך להגיע כמה שיותר מוכנים.

חלק מהמלש"בים שמתעתדים לדיגיטל של גל"צ, עשויים להתבקש גם לכתוב פוסט או סטורי לסושיאל.

מיונים מקצועיים

מי שעבר את השלב הראשון והגיע עד הלום, יתבקש למיון מקצועי רלוונטי יותר לאופי השירות והתפקידים השונים ביחידה. שלב זה מחולק לשני חלקים, במסגרתם תבוצע גם הערכה מקצועית לנבדקים:

מבחן קול וקריינות, מסיבת עיתונאים והרכבת ידיעה חדשותית

מבחן הקריינות מועבר מול קריין בכיר ואין ספק כי נדרש קול רדיופוני על מנת להרשים, אך זה לא תמיד הפלוס היחידי. מבחן זה בודק את תקינות השפה, הדיבור, הדיקציה, הדקדוק, הטונציה, יכולת המשחק ועוד.

בחלק של מסיבת העיתונאים, תקבלו ידיעה מסוימת וזמן מוקצב לניסוח שאלות אותן יש להביע. בהתאמה, יהיה עליכם לנסח בהמשך ידיעה חדשותית רלוונטית.

חשוב לציין שבשלב הזה נכללים גם מבחני דינמיקה קבוצתית בהם צריך להציג את עצמכם ולפרט על התפקיד שאתם מעוניינים בו ולמה. ייתכן שיינתנו משימות נוספות כמו למשל להפיק תוכנית או לתכנן את סדר הנושאים שלה.

ראיון אישי

שלב הריאיון האישי מורכב גם כן משני אלמנטים, האחד הוא ראיון פסיכולוגי והשני ראיון מקצועי, במסגרתו תינתן לכם בעיה מורכבת שיש למצוא לה את הפתרון. המראיינים ינסו להתקיל תוך כדי משחק תפקידים משותף, מה שמזכיר את הסימולציה שמבצעים ביום המא"ה. הדרך לצליחת הריאיון היא הקשבה, אמפתיה וכמובן יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

איך אפשר לשפר את הסיכויים להתקבל לגלי צה"ל?

אם אתם מעוניינים להגיע לגלי צה"ל ולהבטיח את מקומכם ביחידה הנחשקת, עליכם להתחיל לדאוג לשני דברים חשובים:

  1. לצבור כמה שיותר ידע כללי בנושאים כמו תרבות, פוליטיקה, אקטואליה, גיאוגרפיה, מוזיקה, היסטוריה, מור"ק ועוד.
  2. להצטיין בצו הראשון כדי להשיג נתונים טובים שאפשר להישען עליהם כדי לקבל את המיונים.

זכרו שגלי צה"ל אינם רשאים לקבל אליהם חיילים בעלי פרופיל קרבי אלא בעלי פרופיל עורפי בלבד. חיילות לעומת זאת, נדרשות גם לציוני יום המא"ה טובים ולכן גם שם חשוב להפגין כישורים מוצלחים.

אופציה נוספת היא לקחת קורס קריינות או סדנת משחק לכל הפחות, שיאפשרו לכם לעבוד ולתרגל דיבור נטול שגיאות, ניסוח קולח, אינטונציה ומצלול תקינים, הגייה תקנית וכן הלאה. אפשר להשתתף גם בסדנאות וקורסים לתחקירנים או לשמוע פודקאסטים בתחום התקשורת והרדיו, להתוודע לרזי העריכה המוזיקלית, בנייה מוצלחת של ראיון, כתבה לעיתונות ועוד.

מעבר לכל אלה – המפתח למעבר השלב השני של המיונים לגל"צ הוא להשתמש בערכת הכנה שמכילה שאלות שדומות/ מקבילות לאלה שאתם צפויים לפגוש בשני שלבי המיונים. ערכת ההכנה תעזור לכם לצפות קדימה את מה שעומד להתרחש ולהגיע הרבה יותר בטוחים ועם הידע המתאים כדי לעבור את המיונים בהצלחה.

בהקלדת קוד קופון tzav תקבלו 10% הנחה על הקורס!

לא רק שירות ייחודי – אלא גם תורם לכם באזרחות (והמון)!

מעבר להיותה תחנת הרדיו הצבאית, גלי צה"ל מהווה גם את אחת התחנות הפופולריות והוותיקות ביותר בישראל, מה שהופך אותה ל"אוניברסיטה המושלמת" לכל מי שמעוניין להשתלב בתעשיית התקשורת והבידור הישראלית. את יוצאי היחידה הרבים כולנו מכירים – מאילנה דיין וארז טל, דרך יונית לוי ועד תמיר סטיינמן. כל אחד מהם פנה לכיוון מעט שונה בתעשייה, אך דריסת הרגל המקצועית שלהם החלה כמו רבים אחרים ממש כאן.

קדימה לגל"צ

אם אתם רואים את עצמכם מאחורי המיקרופון באולפן, בחדר העריכה או מול המצלמה בעתיד הנראה לעין – עשו הכל כדי להבטיח לעצמכם מקום במיונים השנתיים לגל"צ ולוודא שהמראיינים מתרשמים מכם לטובה. מכאן קצרה מאוד הדרך לתפקידי מפתח בתעשיית התקשורת הישראלית, המשלבת בתוכה סקרנות, עניין, חקר, יצירתיות וחדשנות בלתי פוסקת.

שאלות נפוצות

הנתונים הנדרשים לקבלת מיונים ליחידה הם:

בנות: דפ"ר 70, פרופיל 25 ומעלה, קב"א 52 ומעלה, ציונים גבוהים ביום המא"ה.

בנים: דפ"ר 70, פרופיל 64 ומטה, קב"א 54 ומעלה. 

ישנם מגוון תפקידי מפתח מסקרנים ומלאי עניין בגל"צ, אבל הנוצצים והנחשקים מכולם הם משרת המגיש וקריין המהדורות, עריכה מוזיקלית וכתב צבאי. לאלו התווסף לאחרונה גם תפקיד מש"ק הדיגיטל המסקרן.

בהחלט. היחידה מלאה בתפקידי קידום, פיקוד ואפילו קצונה ומאפשרת לחיילים להתקדם לתפקידי ריכוז, עריכה וניהול.

מדובר בשירות ייחודי הפותח דלת, לעתים אפילו היחידה, לתפקידים הטובים והנחשקים ביותר בתעשיית התקשורת הישראלית. בוגרי היחידה לא ייתקלו בקושי רב להתקבל למשרות בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה וצפויים להתנסות בעבודות אלה בצורה נרחבת מאוד במהלך שירותם הצבאי.