טיול אחרי צבא: לאן הכי שווה לטוס?

השירות הצבאי כבר מאחוריכם והגיע הזמן להתקדם ליעד הבא – טיול גדול לחו"ל! אז לאן טסים ואיך בכלל מתכננים טיול אחרי צבא? ריכזנו כאן יעדים שווים והמון טיפים שיעזרו לכם להתחיל לתכנן.

יעדים פופולאריים לטיול אחרי צבא

אז לאן תטוסו? יש כל כך הרבה אפשרויות והמון מה לראות! בחרנו עבורכם כמה מהיעדים הכי פופולריים בקרב הישראליים, עם טעימה קטנה של האפשרויות שממתינות לכם בכל אחד:

דרום אמריקה

דרום אמריקה מהווה יעד נחשק בקרב חיילים משוחררים, משום שהאזור מציע מגוון רחב של יעדים, פעילויות, נופים ותרבויות ייחודיות. "שביל החומוס" הוא מסלול פופולארי בדרום אמריקה, אבל הוא לא היחיד. למעשה, כשאתם מתכננים את מסלול הטיול, יש מספר יעדים שלא כדאי לוותר עליהם:

  • קולומביה – אם בחרתם באופציה של טיול אחרי צבא לדרום אמריקה, אל תפספסו את קולומביה, משום שהיא בין היעדים הכי נחשקים ומרהיבים שיש לדרום אמריקה להציע. אחד מיעדי החובה לטסים לדרום אמריקה בכלל, ולקולומביה בפרט היא לא אחרת מאשר העיר קרטחנה. החופים המדהימים, חיי הלילה המשוגעים ואווירת החופש הופכים את העיר לממכרת, כך ששווה לכם לשמור על נזילות בנוגע לזמן העזיבה המדויק. ומה עוד? ובכן, אם בסרטים המצוירים מתואר "חופש" כרביצה על הערסל בחוף אקזוטי בין שני עצי קוקוס, כנראה שמכאן התקבלה ההשראה לפארק טיירונה הקולומביאני. מדובר על שמורה טבעית במראה טרופי קסום, ממש בלב אזור הג'ונגלים הפראי וסמוך לעיר סנטה מרטה שלחופי הים הקאריבי. אפשר לסייר בפארק לבדכם, עם מדריך או בטיול סוסים, להיכנס לחופים שכף אדם לא דורכת בהם לעתים קרובות וללון כאן לכמה ימים בערסל או אוהלים על החוף.
  • ברזיל – גם ברזיל היא יעד שלא כדאי לפספס במהלך הטיול בדרום אמריקה, כשמומלץ להגיע אל הקרנבל בריו. זה הקרנבל הכי תוסס, צבעוני ואקזוטי ביותר בעולם, המתקיים בכל שנה בפברואר ואם יש לכם אפשרות להגיע בתאריכים שלו, אל תפספסו אותו בשום אופן! הקרנבל מאופיין בשבוע של מצעדי ענק ברחובות העיר, מסיבות, מופעים ועוד. חוויה בלתי נשכחת. חוץ מזה, תרבות החופים של ריו נחשבת חזקה מאוד. זוהי נקודת המפגש האולטימטיבית עם מניפת אנשים מכל המעמדות, המדינות, הגילאים והתחביבים. החופים בעיר ממוספרים לפי עמדות המצילים – מפוסטו 1 (למי לם) ועד פוסטו 11 (לבלון) ורובם מוסדרים ברמה סבירה. החופים הפופולריים ביותר הם קופאקבנה מלא הנשמה, איפנמה הבלייני וארפואדור שמושך את חובבי הגלישה.
  • ארגנטינה – ארגנטינה מציעה כל כך הרבה פעילויות וחוויות, והיא בהחלט יעד שמומלץ לשלב במסגרת הטיול בדרום אמריקה. בארגנטינה תוכלו לראות מקרוב את מפלי האיגואסו, להגיע אל האנדים ולטייל ברחבי בואנוס איירס.

המזרח

טיול אחרי צבא למזרח הרחוק יכול להיות חוויתי ומיוחד, בין היתר בגלל הייחודיות של הארצות השונות והתרבויות המגוונות. הנה כמה יעדים שכדאי להביא בחשבון:

  • יפן – אם תשאלו ישראלים שטיילו ביפן, סביר להניח שכולם ימליצו לכם לבחור בה כיעד חובה במהלך הטיול במזרח. מעבר לעובדה שמדובר על טיול מרהיב והיכרות עם תרבות מעניינת, יש בה לא מעט מה לראות ולעשות. למשל, מקדש מייג'י, הממוקם בפארק יויוג'י בשיבויה. גנים מרהיבים מקיפים את המקדש ובתוכם שלל מבני פולחן בהם אפשר להשתתף בטקסים ובתפילות, לכתוב משאלות ולרכוש קמעות למזל. הגן הפנימי נחשב למקור אנרגיה חיובית ומשקמת והכניסה אליו בתשלום. אבל גם אם תעדיפו לחסוך את הכניסה, תוכלו ליהנות משלל הפסטיבלים, הירידים והמופעים שמתרחשים כאן לאורך השנה. מה עוד? ובכן, קיוטו היא העיר השנייה בגודלה בארץ השמש, המרכז התרבותי החשוב שלה ומקום שכמוהו לא תמצאו באף נקודה אחרת על הגלובוס. קיוטו תחשוף אתכם להיסטוריה מרתקת אבל באותה הנשימה גם למיטב החדשנות והקדמה שלה. למקדשים עתיקים וגיישות לצד מסעדות אופנתיות וסופר טרנדיות. למאות אתרים מרהיבים ולוקיישנים לוהטים לסלפי מנצח.
  • הודו אחד היעדים הקלאסיים לטיול אחרי צבא במזרח, הוא הודו. הודו מציעה כל כך הרבה חוויות, נופים מרהיבים ועוד. אחד האתרים הפופולריים ביותר בהודו ואחד מפלאי תבל מזמן חוויה עוצמתית וחזקה לכל עין רואה. על פני לא פחות מ-170 דונמים שעוצבו בסגנון אדריכלי פרסי קדום וגדושים בשבילים, מזרקות, בריכות נוי, שיבוצי אבנים יקרות, קשתות וקליגרפיה מרהיבה, תוכלו לסייר במקום שנחשב לפנינה של קלאסיקה ופאר בקנה מידה עולמי. תחנת חובה לכל המטיילים! מעבר לזה, אל תוותרו על העיר הקדושה ראנסי העיר הקדושה והחשובה ביותר לבני דת ההינדו היא מסע ויזואלי ורגשי מטלטל, חוויה מסקרנת ויוצאת דופן, לטוב וגם לרע. אחת הסיבות העיקריות לפרסום שלה הוא טקסי שריפת הגופות ההמוניים, בסיומם מושלך כל האפר לנהר הגנגס הקדוש. זו עיר מסתורית ואפלה, הזויה אפילו, אבל כזו שיודעת להעניק חוויה ייחודית למבקרים שלה עם שלל מקדשים מדהימים, סמטאות ססגוניות וגם אופציה לשיט על הגנגס.
  • תאילנד – טיול אחרי צבא בתאילנד זו חוויה של ממש. בתאילנד יש שפע של מסיבות וחיי לילה, נופים מרהיבים ועוצרי נשימה, פעילויות אקסטרים וחוויות שילוו אתכם עוד שנים קדימה. כמובן שגולת הכותרת של תאילנד היא מסיבות הפולמון בקופנגן. תחת כיפת השמיים באחד האיים התאילנדיים היפים ביותר, מתרחשת מידי חודש חגיגת ענק המונית וצבעונית, על חושית במובנים רבים. מדובר בבילוי חובה למטיילים בתאילנד שבו תוכלו לנפוש על החוף, לרקוד שעות וליהנות מקצב, אווירה, אנשים ווייב אופטימי מושלם. אם תרצו, תוכלו לקחת חלק בהתנדבות עם פילים. למעשה, במשך שנים נחשבה רכיבה על פילים לאחת האטרקציות הפופולריות ביותר בתאילנד, אך לשמחת כולנו הגישה השתנתה וכיום במקום להמשיך את מעגל ההתעללות באחד היצורים המופלאים, הרגישים והאינטליגנטיים ביותר בטבע, אפשר פשוט… לטפל בו בהתנדבות. חוות הטיפול בפילים פועלות כעמותות ללא כוונת רווח, חלקן טיפוליות ואחרות שיקומיות ומספקות שהות ארוכת טווח לצד הפילים, האכלתם, רחיצתם ויצירת קשר אישי ועוצמתי איתם.

מרכז אמריקה

טיול במרכז אמריקה יכול להתאים כמעט לכולם. למרות שנדמה שמדובר ביעד המושלם לתרמילאים, טוב לדעת שלא כך הדבר, וזה יעד שמתאים לכל מי שרוצה לבקר במקומות קסומים, לטייל בין נופים ומרהיבים ולפגוש תרבויות חדשות ומיוחדות. אילו יעדים הם בגדר חובה?

מקסיקו – מקסיקו היא ללא ספק יעד חובה, לא רק בגלל כל הפעילויות שהיא מציעה, אלא גם כי אפשר להגיע אליה בכל עונות השנה. במסגרת הטיול, תוכלו לקחת חלק בצלילת מערות שבחצי האי יוקטן בצפון-מזרח המדינה, ולהתנסות בסגנון צלילה ייחודי ומרתק שיחשוף אתכם למראות מופלאים מתחת למים. כדי לצלול בתוך המערות נדרשת טכניקה ספציפית שאפשר ללמוד דרך אחד ממועדוני הצלילה הספציפיים שמיועדים לכך (בטולום, פלאיה דל כרמן ועוד). ומה עוד? ובכן, סצנת חיי הלילה של פלאיה דל כרמן היא מהמובילות בעולם כולו, מה שהופך את העיר למקום החם והנכון לצעירים ולבליינים. אז מה יש כאן בעצם? מועדוני ענק אולטרה מפורסמים כמו קוקו בונגו או פלאציו, בארים אותנטיים שווים, מופעי ענק ופסטיבלים לאורך השנה.

פרו – היא אחד היעדים הבולטים ביותר בדרום אמריקה ומושכת אליה מידי שנה לא מעט חיילים משוחררים שמגיעים לטייל. אחד מיעדי החובה בפרו הוא מאצ'ו פיצ'ו. חורבות העיר העתיקה של בני האינקה חושפות טפח מהתרבות האגדית של שבט האינדיאנים החזק והמבוסס שישב כאן בעבר. מעבר לנוף המופלא, תזכו לפגוש כאן אתרי פולחן, מקדשים ואתרי מגורים קדומים מאבנים מסותתות, כולם על פסגת רכס האנדים ומול נוף טרופי עוצר נשימה. מעבר לזה, טוב לדעת שקוסקו היא יעד שלא כדאי לוותר עליו, לא רק בגלל האטרקציות המיוחדות, אלא גם כי העיר משמשת כנקודת היציאה לטרקים המפורסמים בסביבה.

אוסטרליה

גן עדן פראי, נופי בראשית, טרקים, חוות ענק, קנגורו, קואלות ושלל אתרים יוצאי דופן הופכים את אוסטרליה ליעד ש-98% מהמטיילים מצהירים שהם חולמים לחזור אליו גם שנים אחר כך. אוסטרליה מציעה טיול בקצב שלכם – בטן גב בחופים ותיירות מתקדמת בערי מפתח כמו מלבורן וסידני או טרקים, ג'ונגלים, הרים וחקלאות באינספור מקומות מופלאים. בין לבין תפגשו כאן גם שפע בעלי חיים ייחודיים, אתרים יוצאי דופן כמו האיירס רוק המרשים, מפגש עם תרבויות חדשות כמו המתיישבים האבוריג'ינים ועוד.

אירופה

טיול אחרי צבא לאירופה יספק לכם חוויה סוחפת, אינסופית כמעט בשלל מדינות, יעדים ואתרים. מהמערב המשלב בין ישן לחדש ועד למזרח הגדוש בנופים מסקרנים. מהצפון המיתולוגי הקפוא ועד לדרום האופטימי והחמים – תמצאו כאן את כל הפעילויות והאפשרויות שנפש האדם יכולה לרצות והכל דרך עשרות ואולי גם מאות מפגשים תרבותיים ואנושיים מרתקים. תוכלו לצאת ליורו-טריפ ייחודי, לשכור וואן ולטייל עמו בכל רחבי אירופה, ותוכלו גם לתכנן מסלול טיול שעובר בכל הנקודות והיעדים השווים ביותר שיש לאירופה להציע לכם.

ארצות הברית

כבר במפגש עם היעד הראשון בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, תגלו עד כמה בלתי מוגבל הטיול שלכם יכול להיות. כאן בוחרים את הגודל, הצורה והסגנון של כל אלמנט, מבקרים ביעדים מסעירים ומרגשים ונהנים מחיבורים ומפגשים בין תרבותיים יוצאי דופן. טיול אחרי צבא לארצות הברית יכול לקפל בתוכו ביקור בשמורות מטריפות כמו ילוסטון או הניאגרה, יעדים סימבוליים כמו האמפייר סטייט ופסל החירות, אייקונים תרבותיים כמו סצנת הקאנטרי בדרום או הקזינו בלאס וגאס ומה לא.

ומה לגבי טיול אחרי צבא בישראל?

גם ישראל הקטנה שלנו מתפקדת כיעד לא פחות איכותי למטיילים, נופשים ומטרקים כאחד. רודריפ מדהים לאורך כביש 90, שביל ישראל, טיולים וקמפינגים באזורי הבקעה, הרי ירושלים ושלל הנחלים, מסעות מופלאים מפסגות הגולן ועד להרי אילת ועוד המון פעילויות ועניין שמורים כאן לכל יעד שתבחרו.

איך בוחרים יעד?

הנה כמה שיקולים שיעזרו לכם למקד את הבחירה ביעד המושלם:

  • מה מושך אתכם יותר? חשבו על סגנון הטיול הרצוי לכם: האם טרקים? ספורט אתגרי? טיולי בטן-גב מפנקים? מפגש תרבותי והיסטורי? יותר נופים? יותר שופינג? בעלי חיים? ועוד.
  • האם תטוסו לבד או עם חברים? הרבה פעמים ההחלטות המשותפות והדינמיקה שביניכם יכריעו את הכף לגבי אופי הטיול, היעדים הרצויים וגם תאריכי הנסיעה, התקציב ועוד.
  • התחילו ליצור רשימת יעדים שעונים על המאפיינים האישיים שלכם. זה הזמן לחפש תמונות של מקומות, נתונים לגביהם, חוויות של מטיילים אחרים ומה אופי הבילוי שסופגים שם.
  • זום אין לאטרקציות המקומיות – כעת בררו מהן האטרקציות שכל יעד מציע, מה נחשב בגדר חובה ועל מה תוכלו לוותר.
  • חשבו על פרק הזמן שבו תטיילו: האם מדובר בתקופה של כמה חודשים? האם תעדיפו לכרטס לכיוון אחד ללא יעד חזרה? האם אתם מעוניינים בשבוע-שבועיים ביעד יוקרתי מאוד?
  • התקציב – הוא כמובן מהווה חלק עצום מבחירת היעד לטיול. הגדירו אותו מראש ובדקו עלויות של טיסות, מלונות ואטרקציות, לצד ערכו של המטבע המקומי ביחס לשקל והתקציב היומי שתזדקקו לו.
  • בחרתם יעד על בסיס כל השיקולים הקודמים? מעולה. כעת צריך להתייחס לעונה המומלצת להגעה אליו, שתכריע את מועד הטיול המדויק שלכם.

טיפים ודגשים לטיול אחרי צבא

תחסכו קודם – הרבה משוחררים שתוהים איך מתכננים טיול אחרי צבא כשהתקציב לא גדול, בוחרים בסופו של דבר עבודה מועדפת המאפשרת לנצל את כספי המענק במלואם לטובת הטיול.  

אל תתפשרו על ביטוח טוב – טיול תרמילאים ולפרק זמן ארוך כרוך בביטוח רפואי מהארץ, שיכסה אתכם בכל תרחיש מסביב לעולם. וודאו שאתם מוגנים ומכוסים מבחינת כל מה שצריך גם בנוגע לכבודה, הציוד האישי והיקר שלכם, פעילויות ספורט אתגרי, איתור והצלה, הטסה רפואית לארץ ועוד.  

קדימה, חיסונים – סוגיית החיסונים קריטית מאוד למטיילים באזורים אקזוטיים ובמדינות העולם השלישי. נוסף לכך, בדקו את הדרישות המיוחדות של כל יעד בנוגע למחלת הקורונה והצורך בתעודת מתחסן, הצגת אישור על בדיקות שליליות לפני כניסה למדינה ספציפית, מה קורה במצב של מגיפה שעלולה להצריך מכם בידוד ועוד.

שילוב טיול ועבודה – אם התקציב נמוך ואתם שוקלים להאריך את השהות ביעד כלשהו, תוכלו לעבוד בו תוך כדי הטיול בכדי לכסות עלויות או לצבור כספים למעבר למקום הבא. אפשר כמובן לשקול מראש עבודה בחו"ל כמו למשל בעגלות, מכירות ציורי שמן וכו' המאפשרת גם וגם.

מוכנים לטיול הגדול?

טיול אחרי צבא נחשב לאבן דרך משמעותית וגדולה בקרב צעירים בישראל, המוסיף עוד נדבך חשוב להתפתחות האישית, צבירת חוויות וכמובן מנוחה ורוגע מתקופת השירות הצבאי המאתגרת. זה הזמן לבחור לעצמכם את היעד המושלם ולעוף אליו כדי לגלות עולם!

יד מחזיקה מצפן

שאלות נפוצות:

זה תלוי מאוד ביעד, משך הטיול ומה תעשו במהלכו. ההערכה היא שתזדקקו בשלב הראשון לכ-20,000 ₪ כבסיס ראשוני להזמנת טיסות, לינה, נסיעות וביטוחים לטיול של 3-4 חודשים. 

הצעד הראשון הוא טרגוט יעד שעונה על כל הצרכים שלכם ברמת סוג ואופי הטיול והדברים שתרצו לעשות בו. לאחר מכן יש להתייחס לנתונים היבשים כמו מסגרת התקציב ותאריכי הנסיעה.

היעדים הפופולריים ביותר בקרב הישראלים הם המזרח הרחוק (בדגש על הודו ותאילנד), דרום אמריקה (פרו, ארגנטינה וקולומביה) ואוסטרליה.

ישראל מציעה לא מעט הרפתקאות למי ששוקלים לחוות אותה מהקרביים ומקרוב, אך מרביתן יתבצעו כטרקים. אם זה פחות מתאים לכם ואתם מעדיפים בטן-גב או גם וגם, העדיפו יעד אקזוטי בחו"ל.  

נגישות