פציעה בצבא: מה לעשות אם נפצעתם במהלך השירות?

במהלך שירותכם הצבאי ייתכן שתיפצעו בנסיבות שונות – בתאונה, במהלך מלחמה או מבצע צבעי או מכל סיבה אחרת. פציעה, במיוחד אם היא קשה, יכולה להיות מבלבלת ומלחיצה, אך חשוב שתשמרו על קור רוח ותדעו כיצד לפעול. כל חייל שנפגע במהלך שירותו הצבאי זכאי להגיש תביעה למשרד הביטחון לקבלת פיצוי לפי חוק הנכים. במאמר זה נספק לכם מספר עצות חשובות שיעזרו לכם להתמודד עם המצב, ונסביר מדוע כדאי לכם לפנות לעורך דין שיסייע לכם בהגשת תביעה לביטוח לאומי ולמשרד הביטחון.

נפצעתי בצבא – מה עליי לעשות?

למרבה הצער, פציעות הן עניין נפוץ בצבא, החל מנקעים קלים ועד לפציעות קשות יותר בעלות השלכות ארוכות טווח. כאשר מתמודדים עם פציעה בצבא, במיוחד כזו שעשויה להיות לה השפעות על עתידו של החייל, חשוב להתמודד עם התהליך ביעילות ולחתור לתביעה משפטית או לפיצוי. הצעד הראשון החשוב שעליכם לעשות אם נפצעתם במהלך השירות הצבאי הוא לתעד את כל האירוע בצורה יסודית ככל הניתן. אם מוזמן אמבולנס, יש לוודא שפרטי התאונה נרשמים. אם אתם פונים לטיפול רפואי באופן עצמאי – ודאו שנסיבות הפציעה מצוינות בבירור בתיעוד הרפואי שלכם.

מה לעשות אם מדובר בתאונת דרכים?

במקרה של פציעות כתוצאה מתאונות דרכים במהלך השירות הצבאי, יש כמה צעדים ספציפיים שיש לבצע. אם בתאונה מעורב רכב אזרחי, יש לכם אפשרות להגיש תביעה דרך ביטוח בעל הרכב או להגיש תביעה למשרד הביטחון לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959. אם היה מעורב בתאונה רכב צבאי, התביעה תופנה אך ורק נגד משרד הביטחון. בכל מקרה רשמו את פרטי הרכב המעורב בתאונה, כולל מספר הרכב, הדגם, פרטי בעל הרכב, פרטי ההתקשרות ועוד. נסו לאתר עדים ובקשו גם את הפרטים שלהם.

הוכחת הפגיעה

פציעה בצבא יכולה להיגרם ממגוון רחב של סיבות. עליכם לתעד כל דו"ח פציעה, רשומה רפואית ועדויות של אנשים היכולים לעזור להוכיח את הקשר בין הפציעה לבין השירות הצבאי שלכם. חשוב להוכיח שהפציעה התרחשה כתוצאה ישירה מאופי השירות שלכם ושהיא הובילה לנכות או לתוצאות אחרות. בהקשר זה חשוב גם שתפנו להתייעצות עם עורך דין נזקי גוף כדי להבטיח שיש לכם עילה מבוססת לתביעה. עורך דין מנוסה בתחום יוכל ללוות ולהדריך אתכם בתהליך, ובמקרה הצורך גם לייצג אתכם בבית המשפט.

חובות וזכויות

אל תשכחו שלתביעות נגד משרד הביטחון יש תקופת התיישנות – בדרך כלל שלוש שנים מתום השירות הצבאי. תיעוד מתאים והגשת תביעה בזמן יבטיחו כי לתביעה שלכם יש תוקף. אם הגשתם תביעה, אתם זכאים לקבל טיפול רפואי מלא – לרבות ניתוחים, אשפוזים ותרופות – על חשבון משרד הביטחון. נוסף על כך, אם הפגיעה גרמה לאובדן כושר עבודה, ייתכן שתהיו זכאים לפיצוי בשל כך, ובמקרה כזה הגשת תביעה לביטוח לאומי תוכל לאפשר לכם לממש את זכויותיכם.
נחזור שוב ונדגיש כי בעת מילוי טפסי תביעה או מסירת מידע למשרד הביטחון, תשומת לב לפרטים היא קריטית. התייעצות עם עורך דין מנוסה בתביעות נגד משרד הביטחון יכולה לסייע לכם להבטיח שהתביעה שלכם עומדת בכל הדרישות והקריטריונים הנדרשים, מה שיצמצם את הסיכון להליכי ערעור ארוכים.

לסיכום,

חיילים שנפצעו במהלך שירותם הצבאי זכאים להגיש תביעה למשרד הביטחון על פי חוק הנכים, גם אם לא מדובר בפציעה מבצעית בהכרח. התהליך כולל איסוף מסמכים וראיות מפורטים, כמו דו"ח פציעה חתום, עדויות ותצהיר. ליווי של עורך דין מתמחה בתחום מומלץ כדי למקסם את סיכויי הצלחת התביעה וכדי לוודא שהזכויות המגיעות לנפגע על פי חוק אכן מתממשות.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא. כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד. 

שאלות נפוצות

זכויותיכם כנפגעים במהלך השירות הצבאי תלויות במספר גורמים, וביניהם חומרת הפציעה, נסיבות הפציעה והשפעת הפציעה על תפקודכם. באופן כללי, ייתכן שתהיו זכאים לפיצויים כספיים, לטיפולים רפואיים, לשיקום מקצועי ולסיוע בהשמה תעסוקתית.

יש להגיש תביעה למשרד הביטחון באמצעות טופס תביעה מסודר. ניתן למצוא את הטופס באתר משרד הביטחון או בבסיס הצבאי שאליו אתם משויכים.

טופס תביעה עקב שירות צבאי, תעודות רפואיות המעידות על הפציעה ומסמכים רלוונטיים אחרים (לדוגמה, דו"ח אירוע).

לא חובה, אבל מומלץ מאוד. התייעצות עם עורך דין מנוסה בתביעות נגד משרד הביטחון יכולה לסייע לכם להבטיח שהתביעה שלכם עומדת בכל הדרישות והקריטריונים הנדרשים, מה שיצמצם את הסיכון להליכי ערעור ארוכים.

משרד הביטחון יבחן את התביעה ואת המסמכים הרפואיים, ויכול להיות שתזומנו לוועדה רפואית שתבחן את מצבכם הרפואי. לאחר קבלת כל החומרים, משרד הביטחון יקבל החלטה לגבי ההכרה בפציעה וזכאותכם לפיצויים.

אי עמידה בקריטריונים להכרה בפציעה כתוצאה מהשירות, אי המצאת מסמכים רפואיים רלוונטיים או אי התייצבות לוועדה רפואית.

נגישות