תפקידים בשירות לאומי

אם קיבלתם פטור מצה"ל ואתם מעוניינים לתרום לציבור ולהשתתף בעשיה לא פחות משמעותית, תוכלו להתנדב לשירות הלאומי. השירות מתאים לגברים ולנשים מכל המגזרים (לרבות החברה הדרוזית והערבית) ומתבצע במגוון מקומות כמו חינוך וחינוך מיוחד, הדרכה, ביטחון, סיוע רפואי, משרדי הממשלה, קליטת עולים, רווחה, עמותות שונות ועוד המון.

כל אחד מהתפקידים עובר דרך מסלול אחד מבין כמה אפשריים וביניהם מסלול דתי, ממלכתי-חילוני, ערבי-דרוזי, נערים בסיכון, בעלי מוגבלות ואפילו בתפוצות. נשמע לכם מעניין? הנה כל מה ששווה לדעת על תפקידים בשירות לאומי:

שירות לאומי לבנות, וגם לבנים

הרבה בנים ובנות שמקבלים פטור מהשירות הצבאי, חשים מתוסכלים שנחסמה בפניהם ההזדמנות לשרת ולתרום למדינת ישראל. אלא שגם אם לא מדובר בגדר חובה וזוהי בסופו של דבר התנדבות, ניתן עדיין לתרום ובצורה משמעותית מאוד לקהילה ולאוכלוסיות מגוונות בישראל.

בני ובנות השירות מתנדבים במגוון מקומות, כאשר הנטייה היא לשבץ אותם על פי בחירתם האישית למקום ולתחום שמעניין אותם יותר ובהתאם לתחום שמתאים להם. שני המינים נדרשים להשלים את השירות שאורכו שנה או שנתיים, עד לגיל 24 לכל היותר. בסיום השירות, הם יהיו זכאים להטבות ולזכויות בהתאם לחוק קליטת חיילים משוחררים וביחס למשך השירות שביצעו.

שירות לאומי במשרדים ממשלתיים

  • משרד החינוך – קרוב ל-4,000 בני ובנות שירות לאומי מתנדבים לסיוע החינוכי ותורמים לשיפור הישגים חברתיים ולימודיים ולצמצום הפערים. משרד החינוך מכיל אגף לשירות לאומי המנהל את המתנדבים כאן, מקצה ומחלק את התקנים בהתאם לצורך של המוסדות החינוכיים בישראל.
  • משרד הבריאות – המשרד קובע את כל מדיניות שירותי הרפואה והבריאות במדינת ישראל, לרבות פיקוח ובקרה, רישוי, מחקר, אבחון וטיפול בתחומי הרפואה המונעת, בריאות הנפש, הגריאטריה ובריאות הציבור הכללית. נכון לכתיבת שורות אלה, אין תקנים פתוחים לשירות התנדבותי במשרד הבריאות, אך בהמשך המאמר תמצאו מידע על שירות בתחום הרפואה.
  • משרד המשפטים – המשרד העוסק בתחום המשפט, בשלטון החוק, זכויות אדם וערכי היסוד של ישראל כיהודית ודמוקרטית, מאפשר לבני ובנות שירות לאומי להשתלב במגוון תחומי פעילות וביניהם רשות התאגידים, מח"ש, הסנגוריה הציבורית, האפוטרופוס הכללי, לשכת רישום מקרקעין ועוד.
  • משרד הרווחה – מסגרות הרווחה השונות אמונות על טיפול ישיר במגוון אוכלוסיות, בקהילה עצמה ובמסגרות חוץ ביתיות. המשרד אמון על תיאום, ניהול, תפעול ובקרה של כל יחידות משרד הרווחה בישראל וזקוק למתנדבים בתפקידים משרדיים כדי לתגבר את פעילותו.
  • משרד התחבורה – משרד התחבורה אחראי לתכנון מערכות ותשתיות תחבורתיות ביבשה, באוויר ובים ועל קביעת מדיניות הענף וניהולו בפועל, תוך דגש על בטיחות ואיכות הסביבה. התפקיד כרוך בקבלת קהל והכוונת הציבור כחלק ממתן שירותי המשרד השוטפים.

תחום הרווחה

תחום הרווחה זקוק למגוון עצום של בעלי תפקידים בשירות לאומי ולכן היקף האפשרויות כאן משמעותי. הנה רק קומץ מהדברים שתוכלו לעשות כאן: התנדבות עם קשישים, עם ילדים בפנימיות או מועדוניות, הכוונה ועזרה לעולים חדשים בשלבי הקליטה, התנדבות בשירותי המבחן לנוער, ברשות לשיקום האסיר, מעונות יום לילדים ופעוטות בסיכון, בבתי ספר לילדים חסרי מעמד ועוד.

תחום הטבע והחי

אם עולם החי, הטבע והסביבה מסקרנים אתכם, תוכלו להשתלב במקומות כמו בתי ספר שדה, חוות שיקומיות וטיפוליות לבעלי חיים, עמותות בעלי חיים שונות, בתי חולים ווטרינריים, מרכז כלבי הנחייה, ארגונים סביבתיים, חוות רכיבה טיפוליות, תחנות חקר לבעלי החיים ואפילו בספארי.

תחום החינוך

גם כאן קיימות עשרות אפשרויות, שאינן מתייחסות לעבודה במשרד החינוך אלא בזירה החינוכית-קהילתית במגוון מקומות: מסגרות החינוך המיוחד (כאן מקצים תקנים מיוחדים למתנדבים איכותיים שיסייעו לצוות), טיפול פרטני בילדים במסגרות מותאמות ובפנימיות, חונכות אישית, ארגון פעילויות חברתיות למוסד החינוכי, ארגון טקסים ותכנים בחגים, הפעלת פרויקטים מיוחדים וגם התנדבות באולפנות בהן נלקח חלק במגוון פעילויות.

בריאות ורפואה

בתחומים אלה תמצאו לא מעט בני ובנות שירות המבקשים למצוא דרכם את אופן התרומה האיכותי ביותר לחברה ובכל מוסדות הרפואה האפשריים: מד"א (בתחנות מד"א, מנהלת מד"א ואפילו במרכז הלוגיסטי של הארגון), בתי חולים, קופות חולים, בנק הדם, סייעים וסייעות למחקר, לרופאים ולאחיות, מזכירות רפואית ועוד.

תחום הביטחון

תפקידים בשירות לאומי בתחום הביטחון עשויים להיות מגוונים במיוחד וביניהם עבודה במשטרת ישראל, בשירות בתי הסוהר או השב"כ וכן בגופים העוסקים בתחומי הטכנולוגיה, הסייבר, המו"פ (מחקר ופיתוח), חטיבות הדוברות והתקשורת, מחלקות משאבי אנוש, רכש וכספים או הדרכה.

שירות לאומי בתפוצות

הן המדינה והן בני ובנות השירות מזהים את חשיבותה של התנדבות בתפוצות, המאפשרת להם להפוך לשליחים של ממש בחיבור לעם, הארץ, התורה והיהדות. מדובר בשנת התנדבות משמעותית במסלולים הפונים לבנות שירות דרך "בת עמי" ולבנים דרך תנועת "בני עקיבא" ובה ניתן לשלב שהות בחו"ל יחד עם פעילויות לחיזוק הזהות היהודית והזיקה לארץ ישראל.

בני ובנות השירות משתלבים בבתי ספר, תנועות נוער או מדרשות מקומיות ונדרשים להפגין תחילה כישורי מנהיגות, מוטיבציה גבוהה ותודעת שליחות כנה ואמיתית, בכדי לעמוד בתנאי ההתנדבות ולהתקבל אליה בסופו של דבר. חלק גדול מעבודת ההתנדבות כולל סיוע בלימודי עברית ויהדות, יצירת אווירה ישראלית בתחומי התרבות, העברת פעילויות וטקסים בחגי ומועדי ישראל, שילוב במחנות קיץ מקומיים ועוד.

בין המדינות בתפוצות בהן קיים מערך התנדבותי: קנדה, ארה"ב (במספר גדול של מדינות), אוסטרליה, סינגפור, מקסיקו ואורוגוואי.

איך אפשר לבחור תפקיד לשירות הלאומי?

עם התקרבות מועד סיום י"ב ותחילת ההתנדבות, השאלות רבות ונדמה שקשה למצוא את אותו תפקיד מסוים שעדיף לבחור בו, או שמעניין יותר מכל.

כמובן שחשובה מאוד הערכת היכולות, הרצונות והמטרות האישיות שלכם, אך מומלץ גם לפנות לאנשים שמכירים אתכם היטב ושיכולים לכוון אתכם לבחירה המתאימה בעבורכם. שווה לעצור ולחשוב:

  • מה ביכולתכם להעניק?
  • מה אתם אוהבים לעשות?
  • מה יספק אתכם?
  • מה תוכלו ללמוד לבצע בקלות ובנועם?
  • האם אתם טובים יותר באדמיניסטרציה או בעבודה עם נוער? (למשל)
  • האם כבר צברתם ניסיון בתחום כלשהו או שהייתם רוצים לצבור אותו?
  • האם תתאים לכם עבודה פרטנית או קבוצתית?
  • האם במתכונת לאורך כל היממה (כמו באולפנות ופנימיות) או במתכונת של מספר שעות ביום?
  • האם תרצו לפעול בסביבה דתית או חילונית?
  • האם חשוב לך לגשת לתחום שהרוב פחות נרתמים אליו וזקוק למתנדבי שירות לאומי?
  • האם יש תחום שרכשתם בו כישורים ייחודיים שייתכן ואין לאחרים?

על כל אלו אפשר לחשוב ולהתלבט עוד לפני המפגש עם עמותות השירות הלאומי: אופק, בת-עמי, האגודה להתנדבות, חיבור חדש, עמינדב, עמותת ש"ל או שלומית – כל אחת מציעה מסלולים, תקנים ותפקידים שעשויים להתאים לכם ולסייע בהתאמתכם למקום ולתפקיד האידיאליים.  

לסיכום,

חלק עצום מהגופים הישראליים שפונים לאוכלוסיות השונות ופועלים מולן באופן ישיר, משוועים לבני ובנות שירות איכותיים ואיכותיות שביכולתם לקחת חלק בעשייה התנדבותית, משפיעה ומלאה משמעות. הדבר פותח בפניכם מאות תפקידים בשירות לאומי ומגוון רחב של הזדמנויות לרכישת ידע חדש, צבירת ניסיון וכמובן תרומה חשובה ביותר למדינה, הנושאת בסיומה גם בהטבות ובזכויות לפיקדון ואפילו למענק.  

שאלות נפוצות

מגוון רחב של תפקידים מאוישים על ידי בני ובנות השירות: בתחומי החינוך, הביטחון, הבריאות והרפואה, הרווחה, הקליטה והעלייה ועוד שלל תחומים בהם נדרש כוח מסייע איכותי ומשפיע.

מרבית התפקידים כרוכים בשאלון או ראיון התאמה לכל הפחות, כך שתידרשו לעמוד בהם בהצלחה בבואכם להתמיין לתפקיד הרצוי. כדאי לחשוב מראש על התחום שמעניין אתכם ולפנות לעמותה שדרכה תגיעו לתחום ולתפקיד המדויק.

כדי להתנדב לשירות לאומי אתם מוכרחים לקבל פטור מהצבא או פטור בשל כך שלא נקראתם לשירות סדיר. ההתנדבות היא בין הגילאים 18-24 בלבד.

משרד הביטחון אוחז במגוון רחב של תפקידים שמובילים את תעשיות הטכנולוגיה, ההייטק והסייבר במדינת ישראל, בהם אפשר לצבור ניסיון עשיר. זאת כמובן לצד פעילות בגופים שניתן להתגייס אליהם מאוחר יותר כעובדים כמו השב"כ, השב"ס והמשטרה.

נשים וגברים שהגיעו לגיל 18 וקיבלו פטור גיוס לצה"ל וברצונם להתנדב כדי לתרום למדינה ולציבור. 

לא. גם בנים מתנדבים לשירות הלאומי ובמגוון רחב של תפקידים איכותיים.

בתום השלמת שנה או שנתיים, חלה זכאות לקבלת מענק כספי ולפיקדון בהתאם למשך השירות שבוצע.

מטוסים של חיל האוויר - קורס טיס

קורס טיס

הכנה לקורס טיס 10% הנחה בהקלדת קוד הקופון tzav ברוכים הבאים לקורס היוקרתי והמאתגר ביותר בצה"ל לתולדותיו – אותו רק

לקריאה »
נגישות