ירפ"א א

10% הנחה בהקלדת קוד הקופון tzav

אם אתם חולמים להגיע לקורס טיס ומוכנים לקחת את שלב המיונים ברצינות, תצטרכו לעשות כל שביכולתכם כדי להתכונן לירפ"א א' – שלב מיונים מאתגר בשני חלקים, שרק צליחתו תקדם אתכם צעד אחד נוסף לעבר מסלול ההכשרה היוקרתי ביותר בצה"ל – טיס.

אז מה נדרש מכם כדי לעבור? נחישות, מוטיבציה, חשיבה חיובית וערכת הכנה מעולה שתספק לכם את כל הדרוש כדי להגיע הכי מוכנים שאפשר. הנה כל מה שמחכה לכם ביום המיונים של ירפ"א א'.

בהקלדת קוד קופון tzav תקבלו 10% הנחה על הקורס!

ירפ"א א', חלק 1: איזה מבחנים צפויים לי?

מערך המיון של צוות האוויר בצה"ל נחשב לקפדני והמשוכלל ביותר, שנוטה להשתפר ולהתחדד בכל פעם מחדש, כדי להבטיח שרק הטובים ביותר יגיעו לקורס הטיס הנחשק. סיבה זו מביאה לשדרוגים ושינויים רבים במתווה הבחינות ובמיוחד בשלב ההתחלתי של ירפ"א א', בו חלק גדול מהמלש"בים מנופים ואינם ממשיכים לשלבי המיון הבאים.

התכלית המרכזית של ירפ"א א' היא לאפיין את הפרופיל האישיותי שלכם: תכונות, מיומנויות, מסוגלות ועוד, דרך סדרת מבחנים שאורכת שני ימי מיון. כל יום מיון מכיל שני חלקים עיקריים, כך שכשלון בחלקו הראשון של היום איננו מאפשר להמשיך הלאה לשני.

מבחן הסימולטור (חלק ראשון ליום המיון הראשון)

עמדת הבדיקה כוללת כיסא מול מסך, כאשר בידכם הימנית סטיק – ידית ניווט לתמרון כיוון הטיסה שלכם ובידכם השמאלית מצערת, המאפשרת שליטה במהירות המטוס. הסימולטור נפתח בתרגול ארוך ומעמיק מול מחשב, שמסייע להבין כראוי את השליטה באלמנטים ואת הוראות הטיסה. התרגול אורך כשעתיים ובסיומו בחינה שאורכת חצי שעה.

תהליך האימונים מתרחש כאשר המחשב נותן פרמטר מסוים שצריך להתייחס אליו, בהתאם לטווח ספציפי, למשל גובה או מהירות המטוס. האימון מתרחש מספר פעמים עבור כל פרמטר, כך שעקומת הלמידה כאן מהירה אך אפשרית. הפרמטרים יתחלפו ובהם יהיה צורך להמשיך תוך שמירה על הכללים הנדרשים, כולל שילוב בין שניים שכבר נלמדו, ביצוע משימות חדשות ועוד. בסיום, יש לגשת לאחראי שיאמר לכם האם אתם ממשיכים לשלבים הבאים.

מבחן דינור (חלק שני ליום המיון הראשון מכאן והלאה)

מבחן דינור מהווה את אחד המרכזיים וגם המאתגרים ביותר של ירפ"א א' והוא בודק תפיסה מרחבית, אינטואיציה והיגיון בריא. זהו חלק שרבים נופלים בו ולא ממשיכים את יום המיונים ובשל הקושי והאתגר שבו, ניתן לשער שחלק מהמוטיבציה אפילו פוחתת לאורך פתירת השאלות. לכן מומלץ להתכונן לחלק זה כמה שיותר ולהגיע רגועים ומפוקסים.

המבחן כולל מצג של קובייה תלת ממדית ועליה נקודות המסומנות באותיות אנגליות ומספרים. המועמד יישאל לגבי מפגש פוטנציאלי בין שתי נקודות מסוימות, בהינתן כללים או תנאים מקדימים לגבי תנועתן בתוך הקובייה. גם חלק זה מוצג כשאלות אמריקאיות.

מבחן חשבון כמותי

זהו מבחן שמזכיר מאוד את זה מהצו הראשון, אם כי הרמה שלו גבוהה יותר וגם הזמן שמוקצב לשאלה קצר יותר (פחות מדקה לשאלה). השאלות אמריקאיות והתוצאות מחושבות כך שצריך לענות על כמה שיותר שאלות, לכן מומלץ לנחש כשהתשובה לא ידועה משום שאין הפחתת נקודות. הנבדקים יתבקשו לענות על שאלות יחס, אחוזים, שורשים וחזקות, גיאומטריה בסיסית ועוד.

מבחן תפיסה מרחבית בטיסה

מבחן זה מציג סיטואציות של טיסה ממבט על או מתוך תא הטייס עצמו ודורש מהנבדקים להבין באיזה כיוון או מצב נמצא הטייס: מה תוואי הנוף שיראה תוך שהמטוס נוטה על צידו, האם המטוס הפוך ביחס לקרקע, לאיזה כיוון הוא טס ועוד.

מנתונים שידועים ממועמדים לקורס טיס בעבר, לשלב זה לא הייתה שום דרך להתכונן. לאחרונה הוסיפו במכון נועם גם הכנה מיוחדת למבחן זה בערכת ההכנה שלהם, מה שיביא אתכם כמה שיותר מוכנים ורגועים.

מבחנים נוספים של ירפ"א א' חלק 1

קיימים עוד כמה מבחנים שעשויים להתקיים ביום זה, כמו מבחן לוח טיסה שבו מתקבלת טבלה עם טיסות שונות שהנבדקים יתבקשו לענות על שאלות לגביה. מבחן צורות, מבחן תגובה מהירה ועוד.

ירפא א, חלק 2: מבחנים אישיותיים

מי שהשלים את המבחנים ביום המיונים הראשון של ירפ"א א', ייקרא לחלק ב' שגם בו ממתינים שני שלבים. גם הפעם ממתין לנבדקים סימולטור כחלק ראשון, אלא מאתגר ומורכב בהרבה מזה שבוצע בחלק הקודם ושמצריך התמודדות עם כמה וכמה משתנים (למשל לוודא שציוד הסימולציה תקין, לאור עדויות לציוד תקול שהכשיל את הבדיקה) וקבלת טיפים לגבי הסימולטור של ירפ"א א'.

אם חלק זה הושלם בהצלחה, יועברו המלש"בים לחלקו השני של היום, הכולל מבחנים אישיותיים. מבחנים אלה מכילים מספר חלקים שמיועדים לאפיון תכונות האופי, דפוסי החשיבה ומעמקי המאפיינים הפסיכולוגיים שטמונים במוחו של כל מלש"ב.  

שאלון 300

זוהי סדרת מבחנים (שכשמה – מורכבת מ- 300 שאלות) שבה הנבדקים מתבקשים לייחס את עצמם כלפי היגד מסוים, במובן של "מאוד אני" או "ממש לא אני". למשל: "במקומות צפופים אני נוטה להילחץ". כעת יש לדרג בסולם של 1-7 האם מדובר בהיגד שהוא "ממש לא אני" (1) או "ממש אני" (7). טווחי האמצע יכילו תשובות כמו "לעתים" או "תלוי".

מבחן השלמת משפטים

במבחן זה עליכם להשלים את המשפט שמופיע על גבי המסך בהתאם לאישיותכם ולדעתכם. לדוגמה: "שמחתי כאשר….", או "הרגשתי צער כש…."

מבחנים אלה מגיעים עם מוקש ברור, שהרי כל נבדק אמור לענות לפי אופיו האותנטי, אבל הציפיה היא לראות שהוא חושב, מתנהג ומגיב כמו איש צוות אוויר לכל דבר ועניין. ולכן רק מי שהחשיבה שלו באמת תואמת לכך, מבלי לרמות יעבור את שלב זה (מבחנים אלה מכילים משפטים שחוזרים על עצמם בכמה גרסאות – זהירות!). 

ניתן לומר בכנות שירפ"א א'2 מהווה את החלק הקריטי ביותר לגיבוש הפרופיל האישיותי של מועמדים לקורס טיס והוא בעל משקל רב מאוד לקבלת החלטה מהגורמים הממיינים. זהו יום ארוך ומאתגר שרבים מוותרים ונוטשים באמצע מרצון, כך שתידרש הכנה מנטלית משמעותית כדי לעבור אותו בהצלחה.

מטרת המיונים: זיהוי הפרופיל האישיותי של המועמד

מטרת שלבי המיון של ירפ"א א' היא לסנן את המועמדים על מנת למצוא את האיכותיים והמתאימים ביותר. לא בכדי מופנים "הטובים לטיס" ועל עיקרון זה מבסס צה"ל את בחירותיו בסופו של דבר. הקושי, האתגר והרמה הגבוהה של כל המבחנים, נקבעה על מנת לאתר את המלש"בים שחושבים ופועלים כמו טייסים ושקורצו מהחומר שיחידת המיון מחפשת.

אם תצליחו לענות על כל דרישותיה מבחינת המאפיינים האישיים והלך החשיבה שלכם, סביר להניח שתצליחו לצלוח את חלק זה של המיונים ולהתקדם אל ירפ"א ב' וגיבוש הטיס שלאחריו.

איך להתכונן למבחנים של ירפא א?

עד לפני קצת יותר מעשור, איש לא יכול היה לגשת למבחנים לקורס טיס כשהוא מודע למתרחש בהם ומבין למה עליו לצפות. שמועות וסיפורים לגבי מבחנים פסיכולוגיים מתישים שכללו הערכת ביטחון עצמי וידע טכני בהרכבת חלקים, הוחלפו עם הזמן בשאלונים מתקדמים ומבחנים משוכללים כדי לדמות את כל התנאים שיידרשו הטייסים לעמוד מולם בפועל.

כיום לשאלונים והמבדקים השונים יש גישה, באמצעות ערכות הכנה מעולות שניתן לרכוש ולתרגל מהן את כל שלבי המיון. ערכות אלה מכילות שאלות, מידע וטיפים מעודכנים לכל שלב ומאפשרות למועמדים לגשת בביטחון מוגבר לגבי ידיעת המתרחש ויכולתם להתמודד עם הבחינות. כיום הערכה הפופולרית והמומלצת ביותר היא של ניב רווח, שמציע ערכה מפורטת שמתעדכנת באופן תדיר במחיר אטרקטיבי.

עברתם את ירפ"א א'? העולם קטן עליכם

ירפ"א א' על שני חלקיו, הוא נקודת החיכוך הראשונה עם צוות מיון אוויר של חיל האוויר. מיונים אלה על כל ארבע חלקיהם, מציבים אתגר משמעותי בפני הנבדקים ובמטרה לבחון את אישיותם וכישוריהם, כאשר כל אחד מהשלבים השונים מהווה שלב ניפוי פוטנציאלי.

אם אתם חולמים להיות טייסים בחיל האוויר ובוער בכם הרצון לצלוח את המיונים בגדול, זכרו שעליכם להיות נחושים, חזקים ועקביים ולהתכונן ככל יכולתכם.

בהקלדת קוד קופון tzav תקבלו 10% הנחה על הקורס!

שאלות נפוצות

ירפ"א (יחידה רפואית אווירית) היא המקום בו נערכים מיוני חיל האוויר לכל תפקידי החיל, לרבות מיוני קורס הטיס. ירפ"א א' מהווה את שלב המיונים הראשון, המחולק בעצמו לשלבים 1+2, כאשר כל שלב מורכב מסדרת מבחנים אחרים.

סימולטור טיסה, מבחנים פסיכוטכניים, מבחני תגובה מהירה, מבחן כמותי בחשבון, מבחנים לגיבוש פרופיל אישיותי מקיף, הבנה מרחבית, קואורדינציה ועוד מגוון מבחנים ממתינים לנבדקים ואפילו משתנים מעת לעת כדי לייעל את תהליך המיונים. אל תגיעו לא מוכנים!

חיילים שהתגייסו

תחנות שרשרת החיול

יום הגיוס לצה"ל הוא היום המלחיץ והמרגש ביותר בקרב מלש"בים. המעבר מחיי האזרחות, משגרת הלימודים בבית הספר והמחייה אצל ההורים

לקריאה »