הכנה לטיס

10% הנחה בהקלדת קוד הקופון tzav

קורס הטיס של צה"ל נחשב לאחד ממסלולי ההכשרה הצבאיים הארוכים והיוקרתיים ביותר. כבר למעלה מ-70 שנים שמועמדים תולים בו תקוות להפוך לטייסים מן המניין ולהתקבל לשורותיו של אחד התפקידים המסקרנים ביותר, אך רבים מהם אינם מתקבלים בסופו של דבר.

חולמים להפוך לטייסים או שקיבלתם טיס במנילה ואתם רציניים מספיק כדי לבוא הכי מוכנים שיש? לפניכם כל מה שצריך לדעת על הכנה לטיס – המיונים, התנאים ותהליך ההכנה.

בהקלדת קוד קופון tzav תקבלו 10% הנחה על הקורס!

 

השמיים הם רק נקודת הזינוק

ברוכים הבאים אל מערך המיונים של צוות האוויר בצה"ל – אחד המערכים האיכותיים והקפדניים ביותר, שמחזיק בעשרות שנות מיונים ואלפי אנשי מקצוע שכל תפקידם יהיה לקבוע האם המועמד/ת שלפניהם מתאימים לתהליך ההכשרה היוקרתי. מאז ומתמיד נחשבו מבחנים לטיס כאתגר מורכב, אלא שכיום הקורס קשה ומאתגר יותר בשל ריבוי הטכנולוגיה, המשימות הייחודיות והצורך ברשימת תכונות שלא די שיהיו לכם, אלא שצריך גם להצטיין ולהתבלט בכל אחת מהן.

הדרך למיונים לטיס מתחילה כבר מהצו הראשון, שם צריך להשקיע, להתכונן כראוי ולקבל ציונים טובים. הכנה לצו ראשון כנדרש היא למעשה הדרך היחידה להשפיע על מתן האפשרות שתזומנו למיונים לקורס טיס ולכן תצטרכו לקחת את עצמכם בידיים כבר מהמפגש הראשוני ביותר עם צה"ל.

קיבלתי זימון למיונים לטיס. מה צפוי לי?

אם קיבלתם את פרופיל 97 או פרופיל 82 ללא סעיפים פוסלים לטיס (ראיה, אסתמה וכד'), יחד עם דפ"ר 60 וקב"א 54 ומעלה – ברכותינו, הדרך שלכם להפוך לטייסים בצבא קצרה מתמיד! אולם כעת ממתין לכם שלב המיונים הקשה והמפרך, שחשוב מאוד להתכונן אליו כמו שצריך.

המיונים בנויים כך שניפוי מועמדים מתרחש בסיומו של כל שלב, מה שמחייב להסתייע בערכת הכנה טובה ומקצועית מאוד, שמכילה שאלות וסימולציות אמיתיות ומעודכנות מהשטח ושתעזור לכם להתמודד בהצלחה עם כל אחד מהשלבים הרבים ולהבין מה בדיוק צפוי להתרחש במסגרתם.

ירפ"א א – חלק א: מבחנים פסיכוטכניים

בסך הכל ישנם שלושה ימי מיונים לטיס, המבוצעים בירפ"א, תל השומר. כל יום מיון מחולק לשני חלקים, כך שהמלש"בים נדרשים להצליח בחלק הראשון של היום כדי להתקדם לשני. יום המיון הראשון הוא חלק א' של ירפ"א א', שמתרחש באופן הבא:

  • מבדק סימולטור – המלש"ב נדרש לנווט סטיק ומצערת מול מסך שמדמה טיסה. המבדק נפתח באימון שעוזר לנבדקים להבין כיצד לשלוט במטוס דרך מגוון משימות שאורכן כשעתיים וחצי, כאשר חצי השעה האחרונה תוקדש לבחינה על יכולת התמרון.
  • מבחנים פסיכוטכניים – צולחי הסימולטור יעברו אוטומטית לחלקו השני של יום המיונים ובו מבחנים דומים לאלו מהצו הראשון, רק ללא מבחנים בעברית. הפסיכוטכני במיונים לטיס בוחן ראייה מרחבית, בעיקר מזווית המטוס בתעופה מחוץ לתא הטייס, מבחן דינור הכולל זיהוי והתמצאות תוך כדי איתור נקודות במבנה קובייתי תלת מימדי והערכת נקודות המפגש שלהם (חלק שמכשיל נבדקים רבים), מבחן בחשבון ועוד. לעתים, המבחן הפסיכוטכני נערך לפני מבחן הסימולטור, כך שגם הפעם נכשלים לא יוכלו להשלים את יום המיונים.

ירפ"א א' – חלק ב: מבחני אישיות

אם שני השלבים של חלקו הראשון של ירפ"א א' הושלמו בהצלחה, תזומנו לחלק ב' שמתרחש כמעט תמיד באותו המקום ובאותה הכיתה. גם הפעם חלק זה של היום נפתח בביצוע סימולטור, רק מתקדם בהרבה מזה שהתנסיתם בו קודם.

  • מבחן סימולטור – הפעם מבחן הסימולטור דורש תפעול מאתגר יותר, עם מגוון רחב יותר של פרמטרים שצריך לזכור, תוך האזנה בתשומת לב רבה מאוד להוראות שנשמעות באוזניות שלכם. מדובר במבחן מאתגר מאוד, שרבים מהנבדקים יוצאים ממנו בתחושת כישלון חמוצה מאוד. לשמחתם, חלק יגלו שלמרות זאת הצליחו לעבור ולכן מומלץ שלא להילחץ ולהמשיך לנסות עד לסיום המבחן.
  • מבחני אישיות – גם הפעם, בצליחת הסימולטור יועברו הנבדקים לחלקו השני של היום. מבחנים אלה מבוצעים מול מחשב ומכילים שאלון השלמת משפטים ("במסיבה אני ____", "כשאני לבד אני מרגיש _____" וכד'), שאלון 300 (שאלון כן/ לא), כתיבת קורות חיים ועוד. למרות שמדובר בחלק פחות מאתגר בהשוואה ליתר החלקים, צריך לייחס לו את אותו המשקל ולהיערך אליו בצורה קפדנית באמצעות ערכת הכנה טובה ומקיפה.

ירפ"א ב': ראיון אישי ובדיקות רפואיות

הגענו סוף סוף לחלקו השני של המיונים לטיס – ירפ"א ב'. גם הפעם ניגשים לאותו המקום, לאותו מבנה כיתות ופונים לעמדת הפקיד בה יש להירשם לראיון מול הפסיכולוג.

  • ראיון פסיכולוגי – ראיון זה בודק את ההתאמה האישיותית שלכם, דרך שיחה עם פסיכולוג/ית מקצועיים שסורקים את קורות החיים שנוסחו בשלב הקודם ואת טפסי מבחני האישיות שנלוו להם. כאן חשובה מאוד הכנות והעקביות בהתאם למענה שלכם לשאלות מהשלב הקודם, רצוי גם מידה נכונה של מוטיבציה וחיוביות.
  • ציון הפסיכולוג איננו קובע או מכשיל מועמדים, אלא משוקלל יחד עם ציוני ירפ"א א' כך שיידרש ציון כולל החל מרף מסוים ומעלה.
  • בדיקות רפואיותחלקו השני של התהליך הוא סדרת בדיקות קפדנית שנועדה לקבוע כשירות להשתתפות בקורס טיס. בדיקות אלה מזכירות לחלק מהמלש"בים כאלו שבוצעו בסיירות או בגדנ"ע צלילה, אם כי הן קפדניות ויסודיות יותר, בייחוד בשלב בדיקת הראייה והשמיעה.

גיבוש קורס טיס

אם כל המיונים הושלמו בהצלחה והגעתם עד הלום – מותר לכם להתגאות בעצמכם. הדרך לכאן הייתה מורכבת ורבים נפלו בה, אך כעת תידרשו לעלות רמה. דרישות הגיבוש לקורס טיס הן ברמה גבוהה באופן משמעותי, מה שמחייב מכם להבין מה צפוי שם וכיצד להתכונן מראש זמן רב לפני הגיבוש עצמו.

הגיבוש לטיס אורך 5 ימים. בכל יום תבוצע סדרת משימות אחרת המשלבות בין חוסן פיזי ומנטלי, שילוב דינמי ומיומנויות קוגניטיביות ברמה גבוהה.

איך להתכונן למיונים לטיס?

ההכנה למיונים לטיס צריכה להיות יסודית ומקיפה מאוד, לכסות את כל האפשרויות לדרכי המיון והשאלות שתישאלו בחלקים השונים, לספק דוגמאות למצבים ועדויות מניסיון אישי רלוונטי מאוד של מועמדים בשטח ולתת את כל המידע והתרגול הנדרשים כדי שתגיעו לימי המיונים הכי מוכנים שאפשר.

כדי לעשות את כל אלה, מומלץ לרכוש ערכת הכנה שתלמד אתכם כל מה שצריך ותלווה אתכם גם במענה לשאלות, מתן טיפים, ייעוץ והכוונה עד לרגע האמת. יש לא מעט ערכות הכנה, כשרצוי לבחור בערכה המתאימה לכם במיוחד. למשל, ישנה הערכה של ניב רווח, והיא הנחשבת והמומלצת ביותר מצד המלש"בים. הפעילות מבוססת על תוצאות ונתוני אמת מהשטח, כך שהערכות מתחדשות ומתעדכנות בשוטף ומתאימות את עצמן למיוני התקופה בתדירות גבוהה מאוד.

התכוננתם כמו שצריך? טוסו על זה!

להיות טייסי קרב פירושו לשרת בתפקיד מפתח יוקרתי, נחשק ונחשב, מאתגר ומספק, עם אופק עתידי שבו השמיים אינם הגבול, אלא נקודת הזינוק בלבד. הכנה יסודית שמבוססת על מה שקורה באמת בתוך המיונים ושמספקת תרגול, טיפים ומידע מקיף על כל חלק, תעזור לכם להותיר חותם על מערך המיון ולצלוח את כל השלבים, בדרך להפוך לטייסים מן המניין.

בהקלדת קוד קופון tzav תקבלו 10% הנחה על הקורס!

שאלות נפוצות

הדרך לקורס הטיס הנחשק והיוקרתי מתחילה עוד בצו הראשון, בו עליכם לקבל דפ"ר 60, קב"א מעל 54 ופרופיל 97 או 82 ללא סעיפים פוסלים לטיס. השגת הנתונים תתרחש רק אם תבואו הכי מוכנים שאפשר וכך גם למיונים המאתגרים לקורס הטיס עצמו.

בהחלט. הניפוי מהמיונים מתרחש בכל שלב ולכן חשוב להיערך אליהם מראש, באמצעות ערכת הכנה מקצועית למיונים לטיס.

בסך הכל קיימים 6 שלבים, כל אחד מהם בוחן את התאמתו הקוגניטיבית, הפיזית או המנטלית של המלש"ב. אם המיונים הושלמו בהצלחה, יהיה צורך לעבור גיבוש טיס, גם בו מתרחשים ניפויים.

קצינה בצהל

דרגות בצה"ל

דרגות בצה״ל הן למעשה סימן למדרג של החייל בצה״ל. קבלת דרגה בצה״ל מצריכה עמידה בתנאים שונים ודרישות מסוימות, כמו פז״ם

לקריאה »