מה עושים בצו ראשון? כל המידע לפי שלבים

סוף סוף קיבלתם את הצו הראשון, שמשפיע באופן ישיר על עתידכם הצבאי. טוב לדעת כי בשנת 2021, חלו שינויים בשיטת ההיבחנות של צה"ל, מה שהפך את התהליך להרבה יותר יעיל ונוח. למעשה, יום ההתייצבות לצו הראשון עלול להיות יום ארוך, מה שלפעמים מעורר חששות ושלל שאלות. לכן, ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב בנושא.

מוכנים להצצה ראשונית למערכת הצבאית?

אז מתי מקבלים צו ראשון?

מתי מקבלים צו ראשון? בין גיל 16 וחצי ועד גיל 17 – בהתאם לתאריך העברי. שנרחיב? אם נולדתם בין א’ בתשרי ועד כט’ באדר הצו יגיע בתקופה זו, אך אם נולדתם בין א’ בניסן ועד כט’ באלול הצו יגיע שנה לאחר מכן, בין חודש אפריל לספטמבר. נוסף לכך, לאחרונה צה"ל יצא עם חידוש – מעניק צו גיוס לכל שכבת י"א שמאותו תיכון. כמובן שאם יש לכם קושי להתייצב בתאריך המקורי שנקבע לכם, דחיית צו ראשון אפשרית עד יומיים מראש ועל כך הרחבנו במאמר "איך דוחים צו ראשון".

שלב ראשון – מקבלים זימון ומעדכנים מסמכים

הצו הראשון נשלח לביתכם ויפנה אל לשכת הזימון הקרובה ביותר (סה"כ קיימות 5 לשכות), בהתאם לכתובת שמצויה במשרד הפנים. מה עושים אם הכתובת אינה מעודכנת (למשל, אם נמצאים בפנימייה)? הזימון יישלח ללשכת הגיוס הקרובה ביותר, וכדי להעביר את הצו תידרשו להגיש מכתב אישי ללשכה האינטרנטית של מיטב.

אז מה כולל הזימון? בקשה לדחיית ההתייצבות, הסבר על התחנות שמחכות בלשכה, טיפים שמסייעים לקצר תהליכים (באמצעות העלאת מסמכים ובדיקות מקדימות), מבחן פסיכוטכני לדוגמה, שוברי נסיעה ומספר דרכים ליצירת קשר.

לאחר קבלת הצו (ואם אתם כבר בכיתה י"א) יש כמה דברים שצריך לעשות מהבית – לפני שמגיעים ללשכה:

  • למלא את שאלון "צו ברשת" (מצוי באזור האישי של אתר "מתגייסים") – היעזרו בסיסמת ההתחברות שמופיעה על גבי הצו הראשון. למעשה, את שלב אימות הנתונים מבצעים טרם ההגעה לצו הראשון, ולא כפי שהיה בעבר.
  • דרך אתר מתגייסים תמלאו שאלון רפואי מקוון (וטופס שחתום על ידי רופא), תוצאות של בדיקות שתן ובדיקות ראיה, וגם טופס מקוון בתחום הבגרויות (קיים גם תהליך דיגיטלי). קחו בחשבון שיכול להיות שיבקשו מכם לספק מסמכים רפואיים נוספים (רק אם יש בכך צורך).

שלב שני – מגיעים ללשכה

מצאתם את קו האוטובוס הנכון והגעתם בשלום ללשכה. אז מה עושים בצו ראשון? ובכן, בתור התחלה, תצטרכו להציג את תעודת הזהות שלכם, לאחר מכן יבדקו שכל המסמכים שלכם קיימים, ורק אז תוכלו לעבור בין התחנות השונות. למעשה, צפויות לכם 3 תחנות שונות, שעליהן נפרט בשלבים הבאים.

שלב שלישי – בדיקה רפואית

שלב הבדיקה הרפואית מסייע לקבוע פרופיל, אם כי הפרופיל עשוי להשתנות במהלך השירות הצבאי. זוכרים ששלחתם מראש את כל הטפסים הרפואיים? ובכן, בבדיקה הרפואית בצו הראשון יבדקו גובה, משקל ולחץ דם. ישאלו אתכם שאלות בנוגע לעבר הרפואי שלכם, וכמובן שתצטרכו לציין בפני הרופא/ה אם קיימות בעיות רפואיות או נפשיות שונות.

למעשה, בחלק של הוועדה הרפואית מוודאים שמצבכם הגופני תקין וניתן לבחור בין רופא לרופאה.

שלב רביעי – בואו ונכיר  – הריאיון האישי!

הריאיון האישי מבוסס על שיחה אישית. כיום עוברים אותו גם בנים וגם בנות והוא נועד לאפשר למאבחנת הפסיכוטכנית להכיר אתכם לעומק בתוך זמן קצר, כך שיתאפשר להתאים לכם את התפקיד הטוב ביותר בהתאם לרצון וליכולת. הריאיון יכול להימשך כחצי שעה, והוא יכול להימשך גם שעה ויותר, לכן כדאי להיות סבלניים, ואף להצטייד בשתיה.

השאלות יתמקדו באופי האישי, בהתנהלות, בחשיבה הרגשית, בערכים, ברמת המוטיבציה וביכולת ההתמודדות במגוון מצבים. מעבר לזה, מטרת הריאיון היא גם לבחון את נתוני ההשכלה שלכם, ואת רמת העברית שלכם. כיצד ניתן להתכונן? ערכו סימולציה עם בן משפחה בהתאם לשאלות שמחכות לכם, התכוננו להיות אמינים ואדיבים, נסו לדבר רהוט וללא טעויות בעברית, וכמובן הגיעו מרוכזים. נוסף על כך, תזכרו שמדובר בהליך פשוט שבו חשוב לשדר מוטיבציה גבוהה ולהציג את עצמכם הכי טוב שניתן, אך מבלי שההתנהגות תיראה מאולצת.

הראיון הוא מדד מאוד חשוב בתהליך, ולכן כדאי להתייחס אליו במלוא הרצינות.

שלב חמישי – MONEY TIME – זה הזמן להיבחן!

המבחנים בצו הראשון הם בהחלט החלק הארוך והמלחיץ, ועל כן רצוי להתכונן אליהם מראש, על מנת להגיע כמה שיותר מוכנים. המבחנים יקבעו את ציון הדפ"ר שלכם, ואף ישפיעו על התפקידים שיוצעו לכם בהמשך. פה נציין שלקויי למידה צריכים לשלוח מראש את המסמכים הנחוצים דרך האזור האישי באתר מתגייסים. על אילו מסמכים מדובר? על סיכום וועדת השמה, מרשם לתרופות קשב וריכוז והמלצות מבית הספר. כל אלו אינם פוגעים בנתוני האיכות, אלא רק מסייעים להשיג התאמות.

מה עומדים לשאול אתכם? שאלות קצובות בזמן שנוגעות לתחום המילולי, לחשיבה הכמותית ולחשיבה הצורנית, כאשר בין היתר ישנו שאלון העדפות שעוסק בשאלות כלליות (חלק זה אינו על זמן). זהו? כמעט, כבר ביום שלמחרת ציון הדפ"ר עשוי להופיע באזור האישי שבאתר מתגייסים.

בהצלחה!

נגישות