מבחני המיון וההתאמה החדשים של צהל

אם תשאלו את האחים הגדולים שלכם, ואולי אפילו את ההורים, הם יספרו לכם כי מבחני ההתאמה לצה"ל היו מאז ומתמיד חשאיים למדי לא לגמרי ברורים. השיטה שהונהגה בעשורים האחרונים המדרגת את קבוצת האיכות והדירוג הפסיכוטכני של המועמדים ספגה עד היום ביקורות קשות ונראה כי סוף סוף מערכת הביטחון החליטה להקשיב למועמדים שהרגישו מופלים לא אחת וכן הבינה בעצמה את החסרונות שלה היבט של מיון איכותי ויעיל באמת, וכעת היא על סף שינוי מהותי. זה הזמן להבין בדיוק מה היה עד עכשיו ואיך הולכים להיראות הדברים ממש בקרוב.

מבחן מיון לצהל  

מה היה עד עכשיו?

בשנים האחרונות שיטת המיון הייתה אחידה, בסיסית ביותר וכזו שלא לוקחת בחשבון את המורכבויות והרקע האישי של כל מועמד. כל תלמיד תיכון שקיבל זימון לצו הראשון, נדרש לעבור ביום הזה לאחר ראיון קליטה קצר (לא הראיון האישי) מספר מבדקים כאשר המערכת ממיינת את המועמדים לפי שלושה מדדים עיקריים:

פרופיל רפואי 

הפרופיל הרפואי הוא שקלול הנתונים הרפואיים של כל מועמד שנותן תמונת מצב ברורה לגבי מצבו הרפואי הגופני והנפשי ולמעשה קובע באיזה יחידות יכול לשרת כל מועמד. פרופיל 97 הוא הגבוה ביותר ופרופיל 21 הוא הנמוך ביותר ומשמעותו פטור משירות צבאי. בין לבין יש עוד מספר דרגות וכל אחת מהן קובעת באיזה יחידות ניתן לשרת (מתחת ל-64 אין אפשרות לשרת ביחידה קרבית למשל). הוא נקבע על ידי רופא בצו הראשון והמועמדים מתבקשים להביא איתם מידע רפואי לבדיקה. 

דפ"ר – דירוג פסיכוטכני ראשוני

ציון הדפ"ר נקבע באמצעות מבחן פסיכוטכני שנעשה גם הוא במסגרת הצו הראשון. המבחן הזה היה משמעותי ביותר מאז ומתמיד והציון שלו מהווה למעשה חמישים אחוזים מציון הקב"א (קבוצת האיכות). המשמעות? תוצאת המבחן תקבע לאיזה יחידות יכול המועמד להגיע, אילו זימונים הוא עתיד לקבל והאם יוכל לשרת בתפקיד משמעותי ומעניין. 

קב"א – קבוצת האיכות

זהו למעשה הציון העיקרי שקבע עד היום היכן יוכלו מועמדים לשרת בצה"ל. הוא נקבע על ידי שקלול של ציון הדפ"ר כאמור שמהווה 50 אחוזים ממנו, השכלתו של המועמד שמהווה 17 אחוזים וציון דירוג כללי שמהווה את יתר הציון ונקבע על ידי המאבחנת הפסיכוטכנית בריאיון ששואלת את המועמדים על מידת המוטיבציה שלהם לשרת בצה"ל ולאן הם שואפים להגיע, על התחביבים שלהם, אורח חייהם וכן הלאה. טווח ציוני הקב"א נע בין 41 ל-56, כאשר כל ציון מעל 52 נחשב לציון גבוה. 

המניעים לשינוי

כאמור, במשך שנים ארוכות נשמעו ביקורות חריפות כלפי שיטת המיון הזו. הטענה העיקרית היא שמרכיב משמעותי מציון הקב"א כלל לא תלוי בחיילים עצמם ונקבע על ידי מעמד סוציו אקונומי, הכנסות של ההורים ומקום מגורים. הדבר הזה הקשה מאד על מועמדים מסוימים (מוכשרים ומתאימים ככל שיהיו) להגיע לתפקידים משמעותיים ועלו טענות קשות כלפי צה"ל על אפליה של מועמדים. בנוסף עלתה ביקורת גם כלפי המבחן הפסיכוטכני ונטען שהוא לא משקף בצורה נאמנה את היכולת של כל מועמד ושאינו לוקח בחשבון את הכישורים והיכולות הייחודיות של כל אחד. נראה שגם במערכת הביטחון ראו את התמונה והבינו כי שיטת המיון איננה אידיאילית וכי מועמדים איכותיים מתפספסים מחד, ומצד שני להרבה יחידות מגיעים מועמדים שלא באמת מתאימים. 

מהפכת המיונים של צה"ל

אם כך, איך מתכוונים למיין מהיום את המועמדים השונים בצה"ל? נראה כי צה"ל ומערכת הביטחון החליטו לאמץ מודלים מתקדמים יותר של מיון מועמדים ושאבו רעיונות מצבאות אחרים בעולם ובעיקר ממכוני מיון והשמה שונים. אלו הם העקרונות החדשים שיבואו לידי ביטוי מעתה. 

אפשרות להיבחן שוב

יום לא טוב? חוסר ריכוז? פחד מהפעם הראשונה? כל הדברים האלו לא ממש עניינו את צה"ל את עכשיו וציון הדפ"ר שנקבע לא יכול היה להשתנות. מעתה, ניתן יהיה לערער על הציון שניתן ובמידה ויתקבל הערעור ניתן לגשת למבחן שוב במקרים בהם יש פער ברור בין ההצלחה בלימודים לציון. כמו כן יקבל צה"ל המלצות ממנהלי בית הספר לגבי תלמידים כאלו. 

ראיון אישי לכולם

עד כה הראיון האישי נעשה רק לבנים ובנות שרוצים להגיע לתפקידי עלית (מודיעין, קורס טיס וכדומה) ובשנים האחרונות בנות עוברות את יום המא"ה (מיון, איתור והתאמה). מעתה כל המועמדים יעברו מסלול זהה הכולל את הראיון האישי. 

מגע ישיר עם בתי הספר יורחב

בצה"ל הבינו את החשיבות של שיתוף פעולה עם בתי הספר, הן מבחינת קבלת תמונת מצב ברורה והמלצות על כל מועמד והן בהיבט של יצירת שיתופי פעולה, גדנ"אות וסדנאות הכנה. 

הסתכלות יותר על תכונות אופי, עבודה בצוות ומנהיגות

הנתונים היבשים כמו מקום מגורים ומצב סוציו אקונומי ירדו בחשיבותם ומעתה יהיה הדגש על תכונות אופי, מנהיגות, עבודת צוות ומוטיבציה להצלחה בשירות. 

מבחנים "משתנים" בהתאם לנבחן

שינוי משמעותי שמגיע מתוך ההבנה כי המבחן הפסיכוטכני הוא אחיד מדי ולא משקף את היכולות של כל מועמד. המבחן יהפוך להיות מבחן חכם עם פרקים משתנים ומתעדכנים בלייב בהתאם ליכולות של כל מועמד. 

אז איך מתכוננים מהיום?

נכון, השינויים הם משמעותיים ומרחיקי לכת, אבל זה בהחלט לא אומר שאי אפשר או שלא צריך להתכונן למיונים מראש אם רוצים להגיע לתפקידים משמעותיים. מומלץ בהחלט להמשיך ולתרגל סימולציות של מבחנים פסיכוטכניים שאומנם ישתנו, אבל יישארו בסגנון דומה לזה שהיה עד היום. מעבר לכך, רצוי בהחלט להתכונן לראיון האישי, לדעת פחות או יותר מה תענו על כל שאלה ולהכין את עצמכם למבחנים חברתיים וימי גיבוש. השיטה החדשה מיטיבה יותר עם המועמדים, אך בכל מקרה מי שישאף להגיע רחוק יותר ומוכן לעבוד קשה ולהתכונן למיונים, מגדיל את סיכויי ההצלחה שלו במידה רבה. 

מתי זה עתיד לקרות ועל מי זה ישפיע?

השינויים נכנסו לתוקף בחודש אוקטובר 2021. סביר להניח שיחלפו כמה חודשים עד הסתגלות המערכת ויכול להיות שיהיו קצת באגים במהלך הדרך. חשוב לדעת שבשיטה החדשה על מועמד יוכל לראות את הציונים שלו באופן מפורט באתר של צה"ל וכן יישלחו הודעות פוש למועמדים עם מידע חשוב. נותר רק לקוות שהשיטה החדשה תוכיח את עצמה ותיטיב עם המועמדים מחד, ומאידך תשפר את מערך השיבוצים הצה"לי ובכך את המערכת בכללותה. 

לסיכום 

השיטה שהונהגה עד היום נחשבת למיושנת במיוחד וכזו שיוצרת אפליה בין המועמדים. לאחרונה נכנסה שיטה חדשה ומתקדמת יותר למיון וזוהי בשורה מצוינת עבור המועמדים לשירות הביטחון שרוצים לשרת בתפקיד משמעותי. חשוב להבין כי על אף השיטה החדשה, מומלץ בחום להמשיך ולהכין את עצמכם למיונים כדי להעלות את סיכויי ההצלחה להתקבל ליחידות שאתם שואפים להגיע אליהן. 

שאלות נפוצות


כיצד נבחנו מלש"בים עד היום?

הציון שניתן למלש"בים נקרא קב"א והיה שקלול של ציון מבחן פסיכוטכני, ראיון אישי ונתונים אישיים של כל מועמד.

מהי שיטת ההיבחנות החדשה של צה"ל?

מעתה ינהיג צה"ל מבחנים בהתאמה אישית, שקיפות מול המועמדים, אפשרות לבחינה חוזרת, מבחני התאמה נוספים על סמך כישורים ותכונות אופי ושיתוף פעולה נרחב עם בתי הספר של המועמדים.

מהם השינויים במבחני המיון וההתאמה?

מבחני המיון וההתאמה החדשים יהיו כאלו המשתנים באופן אישי בהתאם לכל מועמד, ניתן יהיה לראות את הציונים לאחר מכן ולהגיש ערעור במידת הצורך.

מתי השינויים ייכנסו לתוקף ועל מי ישפיעו?

השינויים נכנסו לתוקף בחודש אוקטובר 2021 והם חלים על כל המועמדים שטרם הגיעו לצו הראשון.

קצינה בצהל

דרגות בצה"ל

דרגות בצה״ל הן למעשה סימן למדרג של החייל בצה״ל. קבלת דרגה בצה״ל מצריכה עמידה בתנאים שונים ודרישות מסוימות, כמו פז״ם

לקריאה »
נגישות

להצליח בצו ראשון עם ערכת הכנה בהנחה!

הקלידו את קוד הקופון tzav ותקבלו 10% הנחה!