מדריך מיוחד: פטור ממס הכנסה לחיילים משוחררים

ברוכים הבאים לאזרחות! כאן לצד שלל זכויות תידרשו למספר חובות אזרחיות ובראשן תשלום מס הכנסה. אבל האם ידעתם שאתם זכאים להטבה שתביא אתכם עד כדי פטור מלא ממס במשך 3 שנים מהשחרור? זמן לדעת הכל על פטור ממס הכנסה לחיילים משוחררים – מתי ואיך הוא מתקבל וכיצד מחשבים את ההטבה.

נתחיל מההתחלה: מה זה מס הכנסה ולמה אנחנו צריכים לשלם את זה?

המיסים שאזרחי ישראל משלמים מגלמים חלק משמעותי מהכנסות המדינה, הנכנסות לקופה הציבורית ומשם חוזרות לאזרחים בדרך של מימון ושיפור התשתיות בתחומים כמו רווחה, חינוך, בריאות וביטחון.

שיטת המיסוי בישראל, בדומה למדינות רבות בעולם, היא שיטה פרוגרסיבית, כלומר שהמס עולה בהתאם לעלייה בהכנסות. המשמעות לכך היא שהשכבות החלשות שאינן מגיעות למינימום הנדרש אינן משלמות את המס כלל, אך מי שבכל זאת מחויב בו נהנה מהטבות שונות, בראשן צבירה ללא הגבלה על נקודות מס, שניתנות אוטומטית לכל תושבי ישראל ואליהן מתוספות נקודות נוספות, גם מכוח שירותכם הצבאי.

נקודות אלה מצטברות בסופו של דבר להנחה גדולה ומשמעותית בתשלומי המס השוטפים, מה שמביא לכך שחיילים משוחררים כמעט אף פעם לא מחויבים בתשלומי מס הכנסה כלל.

טיפ: כדאי לקרוא גם על מענק שחרור.

מי זכאי לקבל פטור ממס הכנסה?

תכלית הטבות המס היא לנסות ולאזן בין היקף התשלומים שהאזרחים נדרשים אליו לבין מצבם האישי שלעתים מכביד על כושר התשלום.

כך לדוגמה, אדם נכה שאיננו מסוגל לעבוד ולהתפרנס בדומה לאדם בריא, לא יוכל מטבע הדברים לשלם מיסים כמוהו. ולכן קבעה המדינה שכל בעלי הנכויות בשיעור של 90% ומעלה זכאים לפטור מס מלא.

במקרים אחרים, קיים סט זכויות מסוים שקובע פטור ממיסים ספציפיים. כך קורה למשל כאשר אדם שבבעלותו דירה אחת בה התגורר לפחות שנה וחצי, מוכר אותה כדי לרכוש לעצמו דירה אחרת ועל כך מקבל מהמדינה פטור מלא ממס שבח.

אז מהי הטבת המס לחיילים?

המדינה שמכירה בשירותכם הצבאי ומבינה את הקושי הראשוני להשתלב באזרחות, מעניקה לחיילים ומסיימי שירות לאומי נקודות זיכוי במס, שמפחיתות מגובה תשלום המיסים ולעתים קרובות עד כדי תשלום בסכום אפס.

לכמה נקודות בדיוק אתם זכאים מהמדינה? להלן הפרטים המלאים:

סוג הזכאי/ת

 

משך השירות

סך נקודות הזיכוי

חיילים

23 חודשים ומעלה

 

2

חיילים

 

12-23 חודשי שירות

1

חיילות

 

22 חודשים ומעלה

2

חיילות

 

12-22 חודשי שירות

1

בני ובנות שירות לאומי

 

24 חודשים

2

בני ובנות שירות לאומי

 

12 חודשים

1

 

חישוב נקודות הזיכוי ופטור המס לחיילים

את הנקודות שצברתם תקבלו במשך 36 חודשים מיום השחרור. כך למשל, חייל משוחרר שזכאי ל-2 נקודות שנתיות יקבל במצטבר 6 נקודות זיכוי במס שמקנות הנחה גדולה ומשמעותית.

וכעת לחישוב ההנחה עצמה: נכון לשנת 2023, שוויה של נקודת זיכוי אחת במס עומד על 235 ₪ לחודש ו-2,820 ₪ בשנה. אם אתם זכאים לשתי נקודות, ההטבה שלכם שווה 470 ₪ לחודש ו-5,640 ₪ בשנה.

כדי להמחיש את ההטבה ולהסביר כיצד היא מביאה אתכם ברוב המקרים לתשלום מיסים בסך 0 ₪, נשתמש בשתי דוגמאות פשוטות:

שרי השתחררה לאחר שירות של שנה ו-8 בחיל הים והתקבלה לעבודה כפקידת קבלה במלון, בשכר חודשי של 5,500 ₪ (מדרגת המס הראשונה והנמוכה ביותר, בה משלמים 10% מס). על פניו, היא אמורה לשלם מס הכנסה שנתי בגובה 6,600 שקלים (10% מס) אך לזכותה נקודת זיכוי המתורגמת להנחה בסך 2,820 שקלים. כעת נוסיף גם את נקודות הזיכוי הנוספות שמגיעות לשרי מעצם היותה תושבת ישראל (2.75 נקודות זיכוי) ונקבל קיזוז מוחלט של כל תשלום המיסים.

דוגמה נוספת: עומר הוא יוצא יחידה מבצעית שהתקבל למשרה נחשבת בתחום הביטחון, בשכר התחלתי של 10,000 ₪ (מדרגת המס השלישית, בגובה 20%). כעת לרשותו 2 נקודות מעצם היותו חייל משוחרר ועוד 2.25 נקודות מעצם היותו תושב ישראל. וכך למרות שתיאורטית היה עליו לשלם 24,000 ₪ בשנה למס הכנסה, נקודות המס שלו מביאות אותו לכדי תשלום בסכום אפס.

איך מקבלים את נקודות הזיכוי?

כל עובד שכיר במדינת ישראל נדרש למלא עם תחילת שנת המס את טופס 101 ובו מופיעים נתונים אישיים שלפיהם יחושב לכם גובה המס. עם הגשת הטופס עליכם לצרף את תעודת השחרור או סיום השירות ולסמן את הריבוע המציין כי הנכם חיילים משוחררים או בוגרי שירות לאומי. כעת בחישוב שעורכת רשות המיסים, ההטבה שלכם תגולם אוטומטית.

אם פתחתם עסק עצמאי, תידרשו לשלם מקדמות מס כחוק ולהגיש דו"ח שנתי. יש לצרף את תעודת השחרור ולציין בדו"ח את היותכם חיילים משוחררים והדבר יתבטא בחישוב המס העתידי.

לא הגשתם בזמן? אפשר לקבל החזר מס

אם שנת המס חלפה ולא קיבלתם את נקודות הזיכוי שמגיעות לכם, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס דרך אתר רשות המיסים או בפנייה ישירה לפקיד השומה בסניף מגוריכם. החזר המס ניתן לכם רטרואקטיבית אחת לכל 6 שנים, כך שאם במסגרתן שילמתם סכום מיסים עודף, הוא יועבר לחשבונכם ישירות לאחר שהבקשה תיבדק ותאושר.

השתחררתם? קבלו מהמדינה הטבת מס!

המדינה מודה לכם על שירותכם ומתגמלת אתכם בנקודת זיכוי או בשתי נקודות למשך 36 חודשים, המגלמות הנחה מצטברת בתשלומי המיסים, שמגיעה ברוב המקרים עד לתשלום בסכום אפס. זה הזמן שלכם להתחיל לדאוג לקריירה וליהנות מנחיתה רכה יותר באזרחות, המאפשרת לכם להרוויח ולחסוך אלפי שקלים בשנה. 

שאלות נפוצות:

כן, בתנאי שהשירות שבוצע התקיים במשך 12 חודשים רצופים לכל הפחות וככל שקיימת הכנסה מעבודה בהיקף מדרגת המס הראשונה. אם שירתם מתחת לשנה או ששכרכם אינו בגובה מדרגת המס הראשונה לתשלום, אינכם זכאים לפטור.

שכירים מבצעים את העדכון דרך מילוי טופס 101 במקום עבודתם. עצמאיים מעדכנים את רשות המיסים באמצעות הדו"ח השנתי. בשני המקרים יש לצרף את תעודת השחרור.

בין 1-2 נקודות בשנה, למשך 3 שנים ולפי היקף השירות: שירות מלא מקנה 2 נקודות זיכוי במס, בעוד ששירות בין 12-22 חודשים לנשים או 12-24 חודשים לגברים מקנה נקודה אחת.

בהחלט. מסיימי השירות הלאומי שעשו שנת שירות אחת (12 חודשים) זכאים לנקודה שנתית במס. מסיימים שביצעו שנתיים (24 חודשים) זכאים לשתי נקודות מס בשנה.  

אל דאגה – הכסף לא אבד. באפשרותכם להגיש בקשה להחזר מס ולקבל את הסכום העודף ששילמתם באופן רטרואקטיבי במהלך 6 השנים האחרונות.

תפקידי הדרכה בצבא - רגליים של חיילים

תפקידי הדרכה בצבא

יש לך החזון לעורר באחרים השראה, לפרק ולהסביר חומר מורכב ולהסתובב בגאווה עם השרוך הירוק? עשרות תפקידי הדרכה בצבא יאפשרו

לקריאה »
נגישות