תחנות שרשרת החיול

יום הגיוס לצה"ל הוא היום המלחיץ והמרגש ביותר בקרב מלש"בים. המעבר מחיי האזרחות, משגרת הלימודים בבית הספר והמחייה אצל ההורים לשגרה של משמעת, פקודות, וחדרים עם מיטות קומתיים יכולה להיות מאתגרת ולכן כדאי שנתחיל בתחנה הראשונה ונספר לכם מה צפוי להתרחש בשרשרת החיול שמצפה לכם ביום הגיוס:

מהי שרשרת חיול?

שרשרת החיול נועדה להפוך אתכם מאזרחים לחיילים מן המניין, בתהליך מסודר שקולט אתכם למערכת. מדובר בתהליך שמתבצע כבר ביום הגיוס עצמו ולכן אם כבר בדקתם מה צריך ליום הגיוס, הכנתם את התיק והגעתם, תתבקשו לנוע בין כמה תחנות ובשלבים עד לקבלת השיבוץ שלכם לבסיס הטירונות.

יום הגיוס שבו תעברו את תחנות שרשרת החיול נחשב לארוך ועמוס ודורש המון אורח רוח וסבלנות. נצלו את הזמן להכיר אנשים חדשים ולהתאקלם למערכת ולתנאים שהיא מציבה בפניכם.

שרשרת החיול שלב אחר שלב

צילומי רנטגן לחלל הפה

אלו צילומי שיניים שנועדו לזיהוי בשעת חירום. הצילומים לא כואבים כלל ונמשכים מספר דקות בודדות.

חיסונים בשרשרת החיול

בתחנה זו כל חייל יקבל 2 חיסונים, כלומר 2 זריקות בזרוע: טטנוס ודלקת קרום המוח. בחודשי החורף, המתגייסים יקבלו גם חיסון נגד שפעת. אין צורך לחשוש מתחנה זו, החיסונים לא קשים ותופעות הלוואי שלהם מסתכמות במעט כאבים בזרוע.

טיפ מאיתנו: מומלץ להתחסן בזרוע "החלשה" שלכם.

דגימת דם לדנ"א

כדי לאסוף נתונים על הדנ"א שלכם, רופא ידקור אתכם באחת האצבעות על מנת להוציא דם. את הדם הוא יניח על משטח מיוחד שנועד לזיהוי הדגימה. תחנה זו מהירה למדי וגם כאן אין ממה לחשוש (מדובר בצביטה כמעט בלתי מורגשת).

סיי ציז': צילומים לחוגר

שמעתם על החוגר? זוהי התעודה הצבאית אותה תצטרכו להחזיק במהלך שירותכם בצה"ל. בתחנה זו יצלמו אתכם לתמונת פרופיל. הצילומים מבוצעים פעם אחת ולכן כדאי לחייך לכל אורך התחנה.

דגימת טביעות אצבע

בתחנה זו תצטרכו לעמוד ליד מכשיר שמטרתו לסרוק את טביעות האצבע שלכם. התהליך נעשה בדומה להגדרת טביעת אצבע במכשיר סלולארי, במסגרתו תצטרכו לשים את כל אחת מהאצבעות עד שהמכונה תסיים לקרוא את כולן כמו שצריך.

דגימות רוק לתרומת מח עצם

בתחנה זו תישאלו האם אתם מוכנים לתרום מח עצם. אם תסכימו, תמלאו שאלון רפואי קצר ותבצעו דגימת רוק (בה תצטרכו להכניס לפה מקל ולהכניס אותו למעטפה). לאחר מכן הפרטים שלכם יכנסו למאגר התורמים ואם תימצאו מתאימים לתרומה, ייצרו אתכם קשר. כולם עוברים בתחנה זו אך אין חובה לעשות אותה כלל.

חשוב לציין כי גם אם תתחרטו ותרצו בעתיד לתרום, תוכלו לבצע את הבדיקה באופן עצמאי. התרומה חשובה ויכולה להציל חיים. מומלץ להכיר את הנושא לפני שמגיעים לבקו"ם ולהחליט מבעוד מועד לגבי ההתנהלות בתחנה זו.

אימות נתונים

בתחנה זו תשבו מול חייל שאחראי לתהליך הקליטה, המוודא כי כל הפרטים האישיים שלכם כמו שם מלא, טלפון, כתובת אכן נכונים. בתחנה זו תצטרכו גם למסור את פרטי חשבון הבנק שלכם לטובת העברת המשכורת הצבאית.

טיפ מאיתנו: לפני מועד הגיוס תוכלו למלא את הפרטים באתר "מתגייסים" כך שבתחנה זו רק יוודאו כי הפרטים והנתונים אכן נכונים.


קבלת דיסקית וחוגר

החוגר הוא התעודה הצבאית שאליה הצטלמתם באחת התחנות הקודמות. כעת תקבלו כרטיס פלסטיק עם כל הפרטים האישיים שלכם: תמונת פרופיל, מספר אישי, תעודת זהות, תאריך גיוס, תאריך שחרור צפוי ועוד.

נוסף לכך תקבלו דיסקית – שרשרת שאותה מוכרחים לענוד לאורך כל השירות הצבאי (כחלק מהמדים), על השרשרת מוטבע השם שלכם והמספר האישי. אם אתם משרתים בתפקידים קרביים, תקבלו גם דיסקית לנעליים.

קצין מיון

בתחנה זו תשבו מול קצין מיון, שיספר לכם על הטירונות ועל התהליך אותו אתם עומדים לעבור. אם עוד לא קיבלתם שיבוץ, זוהי הזדמנות בשבילכם לדבר עם קצין המיון שעתיד לשבץ אתכם. אם קיבלתם תפקיד ואתם לא מרוצים ממנו, תוכלו לנסות לבקש שיבוץ אחר, אך קצין המיון לא מחויב להתחשב בה, משום שפעולותיו הן לפי צרכי המערכת.

ציוד אישי ואפסנאות

בתחנה זו כבר תתחילו להרגיש חיילים. כאן תקבלו את כל הציוד שילווה אתכם לכל אורך השירות, לפחות לשלביו ההתחלתיים. לרוב מדובר על המדים ועל קיטבג עם ציוד נוסף. בתחנה זו תמדדו את המדים ותראו שהם אכן תואמים לכם.

טיפ מאיתנו: אם המדים גדולים או קטנים (בצורה משמעותית), תתעקשו לקבל מדים אחרים, אחרת לא יהיה לכם עם מי לדבר עד לסיום הטירונות.

שי ממועדון "יותר"

בתחנה זו תקבלו שי מפנק ממועדון "יותר", אליו משתייכים כלל החיילים. זוהי ערכה שכוללת חטיפים, מוצרי היגיינה ועוד אביזרים שיעזרו לכם "לנחיתה" קלה יותר.

להימתח להקשב!

זהו, עברתם את כל התחנות, נקלטתם במערכת הצבאית, קיבלתם מספר אישי, קיבלתם מדים וקיבלתם חוגר. אתם חיילים מן המניין וכעת תתחיל הטירונות.

לסיכום, ידע זה כוח!

שרשרת החיול היא מסע של יום אחד – ארוך, מתיש וגדוש בחוסר וודאות, אבל שמגיע לסיומו תוך כמה שעות ומשגר אתכם לבסיס הרלוונטי. אפשר לדמות את התחנות השונות לעבודתו של מפעל, בו צריך להספיק כמה שיותר ותוך זמן קצר. ומנקודת מבט שכזו, אפשר להבין הרבה יותר טוב את העיקרון מאחורי הפעולות השונות והאופן שבו הן מבוצעות, להגיע רגועים יותר ולהשלים את היום בהצלחה.

שאלות נפוצות

שרשרת החיול היא אוסף של תחנות שעל כל מתגייס לעבור ביום הגיוס שלו. במהלך התחנות המתגייס נקלט לצה"ל, נאספים ממנו פרטים, ניתן לו ציוד ומכאן יעבור ישר לטירונות.

בשרשרת החיול תקבלו חוגר, דיסקית, מדים, נעליים, קיטבג מלא בציוד צבאי וערכת שי ממועדון "יותר".

בשרשרת החיול יש כ-11 תחנות שונות, מרביתן קצרות מאוד.

חיילת עם דיסקית

עיר הבה"דים

חיילים וחיילות ששירתו בצבא ההגנה לישראל לפני שעיר הבה"דים הוקמה – כנראה לא יבינו איך דבר כזה אפשרי: עיר הבהד"ים

לקריאה »
קצינה בצהל

דרגות בצה"ל

דרגות בצה״ל הן למעשה סימן למדרג של החייל בצה״ל. קבלת דרגה בצה״ל מצריכה עמידה בתנאים שונים ודרישות מסוימות, כמו פז״ם

לקריאה »
נגישות